• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - رمضان - 1445
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
18

مشروح مذاکرات و مصوبات بیست و نهمین همایش سراسری اسکودا در اهواز

  • کد خبر : 25703
  • ۰۷ دی ۱۳۹۶ - ۱۸:۲۱

بیست و نهمین همایش اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری به میزبانی کانون خوزستان در تاریخ ۶ و ۷/۱۰/۱۳۹۶ با برگزاری مراسم افتتاحیه در شهر اهواز آغاز به کار کرد. بعد از ظهر روز چهارشنبه ۶/۱۰/۱۳۹۶ نشست اختصاصی همایش با دستور جلسه اعلامی شروع شد. بند اول دستور جلسه- انتخاب رئیس و دو ناظر و یک […]

بیست و نهمین همایش اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری به میزبانی کانون خوزستان در تاریخ ۶ و ۷/۱۰/۱۳۹۶ با برگزاری مراسم افتتاحیه در شهر اهواز آغاز به کار کرد.
بعد از ظهر روز چهارشنبه ۶/۱۰/۱۳۹۶ نشست اختصاصی همایش با دستور جلسه اعلامی شروع شد.

بند اول دستور جلسه- انتخاب رئیس و دو ناظر و یک منشی برای اداره جلسه هیات عمومی
بدواً نسبت به انتخاب رئیس جلسه و نظار و منشی اقدام شد. برای نخستین بار به صورت الکترونیک انتخابات برگزار شد و نهایتاً آقای محمد جعفر مقتدری با ۷۵ رای به ریاست مجمع و آقایان محمد تقی غفاری فردویی و حسن صرام به عنوان ناظر و آقای غلامرضا ریاضی به عنوان منشی جلسه انتخاب شده‌اند.

بند دوم دستور جلسه – انتخاب هیات رئیسه و بازرسان اسکودا
با اعلام اسامی کاندیداهای مناسب ریاست، نایب رئیسی و بازرسی انتخابات به صورت الکترونیک آغاز شد و در دور اول آقای دکتر مرتضی شهبازی نیا به سمت ریاست اسکودا انتخاب شد. ولی در مورد انتخاب نواب رئیس و بارزسان به دلیل به حد نصاب نرسیدن در دور اول امکان انتخاب در دور اول نایب رئیسان و بازرسین مقدور نشد و به همین دلیل انتخابات به دور دوم کشید و آقایان علی پزشکی، محمد علی رضایی آهنگران، اسد الله اسلامی فارسانی، عبد الصمد دولاح برای سمت نایب رئیسی و آقایان محمد جواد سالمی پاریزی، مهدی کریمی، پرویز صفری، حبیب الله مرادی برای سمت بازرسی به دور دوم راه یافتند.
دور دوم انتخابات برای انتخاب نواب رئیس و بازرسین برگزار شد و آقایان علی پزشکی به عنوان نایب رئیس اول و محمد علی رضایی آهنگران به عنوان نایب رئیس دوم و آقایان محمد جواد سالمی پاریزی به عنوان بازرس اصلی و مهدی کریمی به عنوان بازرس علی البدل انتخاب شدند.

بند سوم دستور جلسه – گزارش بازرس اسکودا و گزارش مختصر عملکرد دوساله
بازرس گزارش خود را به سمع اعضای هیات مدیره کانونهای وکلا رساند و راجع به آن بحث شد

بند چهارم دستور جلسه – تجدید نظر در نحوه تامین منابع مالی
طبق نظر بازرس پیشنهاد شد که ۴۵ درصد از هزینه برگزاری آزمون به اسکودا تعلق گیرد ۱۰ درصد به عنوان هزینه اسکودا و ۱۰ درصد مبنی بر ذخیره در صندوق ذخیره مالیات.
مقدار ۲۰ درصد به بودجه سالانه اسکودا اضافه شود که بیست درصد آن ذخیره احتیاطی خواهد بود. این پیشنهاد تصویب شد

بند پنجم دستور جلسه – اصلاح اساسنامه اسکودا
نسبت به بند پ ماده ۳ اصلاح اساسنامه پس از شنیدن نظرات موافق و مخالف رای گیری صورت گرفت و تصویب نشد.
نسبت به پیشنهاد و بقای کلمه هیات رئیسه در ماده ۶ و اجازه حق رای آن رای گیری شد و الحاق آن به ماده رای نیاورد.
نسبت به تغییر کاهش تعداد جلسات هیات عمومی در ماده ۶ به حداقل یک بار در سال رای گیری شد و طبق نظر هیات عمومی این موضوع رای نیاورد.
اصلاح تبصره یک ماده ۶ اساسنامه اتحادیه به رای گذاشته شد و رای نیاورد.
ماده ۷ اصلاحی اساسنامه اتحادیه به این صورت که جلسات هیات عمومی با حضور اکثریت مطلق اعضا رسمیت یافته و توسط هیات رئیسه اتحادیه اداره خواهد شد. به رای گذاشته و با اکثریت ارا تصویب نشد و به تبع آن تبصره آن هم به رای گذاشته نشد.
ماده ۱۲ اصلاحی اساسنامه اتحادیه در هیات عمومی اتحادیه به رای گذاشته شد و تصویب نشد.
ماده ۱۹ اصلاحی اساسنامه اتحادیه که از ادغام ماده ۱۹ و ۲۲ اساسنامه اصلی است به رای گذاشته شد و تصویب شد.
ماده ۲۲ اساسنامه حذف شد.
ماده ۲۰ اصلاحی اساسنامه اتحادیه در هیات عمومی اسکودا به رای گذاشته شد و تصویب نشد.
ماده ۲۱ اصلاحی اساسنامه اتحادیه در هیات عمومی اسکودا به رای گذاشته شد و تصویب نشد.
تبصره ماده ۲۲ اصلاحی اساسنامه اتحادیه در هیات عمومی اسکودا به رای گذاشته شد و تصویب شد.
ماده ۲۶ اصلاحی اساسنامه اتحادیه با این متن اصلاحی: «شورای اجرایی بنابر ضرورت نسبت به تشکیل کمیسیون‌های تخصصی اقدام خواهد کرد. تعداد کمیسیون‌ها و وظایف آن‌ها به موجب آیین کار خواهد بود». در هیات عمومی اسکودا به رای گذاشته شد و تصویب شد.

بند ششم دستور جلسه – گزارش آخرین وضعیت مسائل مبتلا به کانون‌ها از جمله

الف: اصلاح قوانین وکالت
رئیس کانون مرکز از اخرین فعالیت‌های کانون متبوع‌اش به همراه رئیس اتحادیه برای پالایش لایحه وکالتی که در مجلس در دست تهیه است گزارش داد و بحث‌هایی پیرامون آن صورت گرفت. و این خبر را که چندین لایحه وکالت در حال تدوین است را رد کرد و گفت در حال حاضر یک لایحه با ۲۷ ماده در دست است که ما پیشنهاد کردیم که نام آن اصلاح پاره‌ای از قوانین وکالت باشد و همچنین مواد آن باید کم شود تا زود‌تر به تصویب و نتیجه برسد

ب: دعاوی مطروحه در دیوان عدالت اداری در خصوص جذب مجدد داوطلبان در مرکز مشاوران قوه قضاییه
آخرین وضعیت پرونده در دیوان عدالت اداری توسط اعضای کانون مرکز گزارش داده شد و روسای کانون مرکز و اسکودا پیرو مسائل مربوط به این پرونده اخرین اطلاعات را در اختیار حضار گذاشتند.

پ: اقدامات شورای رقابت در خصوص کانون وکلا
رئیس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلا گزارشی از اخرین پرونده شورای رقابت و پیگیری از وزارت دادگستری ارائه داد
نمایندگان کانون مرکز تذکر دادند روشنگری در این مورد باید ادامه یابد.
شهبازی نیا رئیس جدید اسکودا در رابطه با اخرین وضعیت پرونده شکایت از کانون‌ها در شورای رقابت گفت: قرار شده است به شکایت از بقیه کانون‌ها رسیدگی نشود و موکول به وصول پاسخ استفساریه‌ای است از مجلس شورای اسلامی شده است وی همچنین اطلاع داد که ممکن است طرحی علیه کانون از طریق نماینده اردبیل انجام شود که باید ابتکار عمل را به دست گرفت.

در پایان ؛ بیانیه بیست  و نهمین همایش اتحادیه سراسری کانون های وکلای دادگستری ایران قرائت شد و به تصویب رسید

متن بیانیه به شرح ذیل است :

بیست و نهمین همایش هیات عمومی اتحادیه سراسری کانونهای وکلای دادگستری ایران (اسکودا) در روزهای ۶ و ۷ دیماه هزار و سیصد و نود وشش در شهر اهواز با میزبانی کانون محترم خوزستان برگزار شد. هیات عمومی اسکودا مواضع اتحادیه را در خصوص مسائل آتی اعلام می‌کند:
۱- احترام، به حقوق شهروندی و صیانت از اجرای آن از وظایف همه دولت‌ها بوده که مورد تاکید دولت محترم جمهوری اسلامی نیز می‌باشد بنابراین اتحادیه ضمن حمایت قاطع از حقوق شهروندی و اجرای آن خواستار توجه ویژه به موارد زیر است:
نخست: حق بر دادخواهی و برخورداری از دادرسی منصفانه از جمله حقوق شهروندی است. باید وسایل و امکانات بهره‌مندی از این حقوق در اختیار و برای همگان باشد. افزایش هزینه‌های دادرسی و تعرفه خدمات تحت عنوان تعرفه خدمات قضایی خود مانع دسترسی شهروندان به این حقوق است.
دوم: حق بر محیط زیست سالم و حفظ آن از دیگر حقوق اساسی شهروندان است. تکلیف دولت به صیانت از محیط زیست سالم و برخورد با نقض کنندگان سلامت محیط زیست و یافتن راه چاره برای ریزگرد‌ها را متذکر می‌شویم و آمادگی خود را برای هر نوع همکاری در این رابطه اعلام می‌داریم.
سوم: تأمین معیشت، مردم از حقوق اساسی شهروندان هر دولتی است. کانونهای وکلای دادگستری توجه مسئولین و مدیران کشور را به تامین امنیت شغلی و یاری قشرهای آسیب پذیر، ضعیف و کودکان کار، که برای گذران زندگی به مشاغلی چون کولبری و ته لنجی می‌پردازند، جلب می‌نمایند.
۲- تبصره ماده ۴۸ قانون آیین دادرسی کیفری که به لحاظ ایجاد تبعیض بین وکلا و سلب حق انتخاب وکیل از مردم، با اصول ۱۸ و ۱۹ و ۳۵ قانون اساسی تعارض دارد و حق دفاع مته‌مان را در مرحله تحقیق، مخدوش بلکه زایل می‌کند، باید نسخ شود.
۳- اقدام قوه قضاییه به برگزاری آزمون وجذب مجدد داوطلبان ورود به حرفه مشاوره حقوقی و وکالت، به استناد ماده ۱۸۷ قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی… و با برداشت نا‌صواب از بند چ ماده ۸۸ قانون برنامه ششم توسعه غیر قابل قبول و اقدام مجلس شورای اسلامی در اصلاح ماده اخیر و تصویب فوریت آن مورد تایید و حمایت است
۴- دخالت شورای رقابت در امور کانونهای وکلا، با توجه به طبع و ماهیت وکالت که دارای تفاوت بنیادی با امور در صلاحیت این شورا است، قابل قبول نیست.
۵- اتحادیه نگرانی خود را از عدم رعایت قانون در مراعات شأن و جایگاه وکلای دادگستری و رفتار موهن برخی از مأموران دولت با وکلای دادگستری اعلام می‌کند و از مسئولان قوه قضاییه و مجریه می‌خواهد که قوانین مصوب را محترم شمرده و اقدامات مقتضی برای حل این معضل معمول دارند.
۶- اتحادیه دیگر بار ضرورت الزامی شدن دخالت وکیل در همه مراحل دعاوی کیفری و مدنی را – به عنوان یکی از راهکار‌های اساسی حل معضلات و مشکلات قوه قضاییه- اعلام می‌کند.
۷- اتحادیه همچون گذشته آمادگی خود و کانونهای عضو را برای تعاطی فکر و همکاری و همراهی با قوای سه گانه به منظور کمک به آن‌ها در اجرای وظایفشان اعلام می‌کند.
هیات عمومی ضمن تشکر از مهمان نوازی کانون محترم وکلای دادگستری خوزستان و سپاس از همه دست اندرکاران برگزاری همایش اعلام می‌دارد، میزبان اجلاس آتی اسکودا کانون محترم وکلای دادگستری چهار محال و بختیاری است.

بیست و نهمین همایش سراسری کانون های وکلای دادگستری در تاریخ پنجشنبه  ۱۳۹۶/۱۰/۷ در ساعت ۱۸:۰۰ به پایان رسید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]
لینک کوتاه : https://scoda.org/?p=25703
  • 1387 بازدید
  • دیدگاه‌ها برای مشروح مذاکرات و مصوبات بیست و نهمین همایش سراسری اسکودا در اهواز بسته هستند

برچسب ها

ثبت دیدگاه

در انتظار بررسی : 0

دیدگاهها بسته است.

تماس باما