• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 12 - شوال - 1445
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
25

گزارش تصویری و مشروح گزارش همایش” استقلال حرفه وکالت و کانونهای وکلا از منظر بین المللی” ۹۴/۵/۴

  • کد خبر : 25347
  • ۱۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۴

                همایش یک روزه «استقلال حرفه وکالت و کانون‌های وکلا از منظر بین المللی» در مورخ  ۱۳۹۴/۵/۴با حضور سفرا و روسای کانون‌های وکلای کشورهای هلند، اتریش، فرانسه، ترکیه و مقامات IBA و مقاماتی از قوه قضاییه، دولت، مجلس شورای اسلامی و مسئولان کانون های وکلای دادگستری سراسر کشور […]

 

 

 

 

 

 

 

 

همایش یک روزه «استقلال حرفه وکالت و کانون‌های وکلا از منظر بین المللی» در مورخ  ۱۳۹۴/۵/۴با حضور سفرا و روسای کانون‌های وکلای کشورهای هلند، اتریش، فرانسه، ترکیه و مقامات IBA و مقاماتی از قوه قضاییه، دولت، مجلس شورای اسلامی و مسئولان کانون های وکلای دادگستری سراسر کشور در سالن اصلی همایش های برج میلاد برگزار گردید. شایان ذکر است این همایش به همت اتحادیه سراسری کانون های وکلای دادگستری ایران (اسکودا) برگزار شد.

مراسم افتتاحیه این همایش به صورت رسمی در ساعت ۹:۳۰دقیقه صبح با تلاوت آیاتی از قرآن کریم و پخش سرود ملی و خوشامدگویی دبیر همایش جناب آقای رضا یزدی و ریاست محترم همایش جناب آقای  کشاورز و دبیر علمی همایش آقای تهمورث بشیریه و خانم مرجری نیکول نماینده کانونهای بین المللی وکلا(IBA) آغاز گردید .

یکی از قسمت های مهم مراسم افتتاحیه پیام ریاست محترم مجمع تشخیص مصلحت نظام به این همایش بود که در آن وکالت فراتر از معنای لغوی شمرده شده و یک پایه بسیار مهم برای روشن کردن زوایای پرونده‌های قضایی عنوان شده بود و بیان شده بود اهمیت دارد که همه ملت‌ها با هر نوع نگرش دینی و مذهبی به آن توجه ‌نمایند و شغل وکالت به عنوان مدافع از حق و قانون، یکی از شغل‌های فراگیر بین‌المللی در همه جوامع شناخته شده شمرده و به این نکته اشاره شده که در امر وکالت، تأکید بر حفظ استقلال وکلا اهمیت شایانی دارد که این مهم نیز در اعلامیه جهانی حقوق بشر و میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی و مصوبه ۱۹۹۰ سازمان ملل متحد در هاوانا مدنظر بوده که استقلال کانون‌های وکلا و به تبع آن استقلال وکیل، جزو ذاتی و اساسی آن است.در نگاه داخلی به این موضوع نیز انطباق نظام قضایی کشور با استانداردهای بین‌المللی و کارآیی و اثرگذاری آن در سطح جهان، مستلزم انطباق شرایط سیستم قضایی و وکالتی، با ضوابطی است که در دنیا پذیرفته شده است و امیدوارم نهادهای مربوطه داخلی، در تعامل با سازمان‌های جهانی مسئول، به پالایش قوانین قضایی خویش بپردازند.و در پایان پیام نیز از میهمانان و برگزار کنندگان همایش تشکر وبا اظهار امیدواری بیان نمودند که امیدوارند آنچه که مربوط به حق انسان‌هاست، مهم شمرده شود و شاهد آینده‌ای باشیم که در آن هیچ انسانی در دنیا احساس ظلم ننماید که البته رضایت و نارضایتی دو مقوله حتمی در پرونده‌های قضایی و کارهای وکیلان است.

بعد از پایان مراسم افتتاحیه نخستین نشست همایش که اعضای هیات رییسه آن عبارت از جناب آقای بهمن کشاوز ریاست همایش و خانم مرجری نیکول نماینده IBAو آقایان حسین محمد نبی و رضا یزدی و آقای تهمورث بشیریه بود آغاز گردید.سخنران این نشست آقایان علی نجفی توانا خانم مرجری نیکول و آقای روپرت وولف از اتحادیه کانونهای وکلای اتریش و آقای دنیل ریکو از سفارت آلمان بودند .که هر کدام با معرفی کوتاه از کانونهای کشور خود به اهمیت استقلال و مفهوم آن و استقلال کانونهای و کلا و یاری یکدیگر جهت رسیدن به این مهم جهت یک دادرسی منصفانه تاکید ورزیدند. و در پایان بعد از جمع بندی نشست نخست از میهمانان جهت تنفس و یک پذیرایی کوتاه دعوت گردید از اهم سخنان آقای  بهمن کشاورز می توان به این امر اشاره کرد که استقلال قسمت ذاتی حرفه وکالت است زیرا اگر وکیل مستقل نباشد امر دفاع منتفی خواهد شد واگر کانون ها استقلال نداشته باشند وکلای مستقل نخواهیم داشت ضمن اینکه مفهوم استقلال در بعد جهانی روشن است امیدوارم قوای مقننه،مجریه و قوه قضاییه همکاری کنند تا دیگر مشکل و مناقشه ای از این حیث وجود نداشته باشد. حقوقدانان و وکلا در سراسر دنیا زبان مشترک دارند به عبارتی دیگر کشورهایی که در گذشته مستبد بودن وکلا صدای مشترک داشتند و با یک زبان مشترک حرف میزدنند و در بحث استقلال مناقشه ای وجود نداشت.

 

 

به گفته ایشان ، آزادی، حرمت،کرامت انسانی و تکامل توسعه یافته از نکات مشترک وکلا و حقوقدانان است و تنها به یک دلیل در استقلال دچار مشکل شدیم آن هم وجود تفسیر به رأی است;

بعد از پذیرایی کوتاه نشست دوم با  ریاست آقایان فرهودی نیا ،کیومرث سپهری ،آیدین اوزجان و اسماعیل مصباح اسکویی آغاز گردید .

نخستین سخنران این پنل آقای هانز کورل رییس مشترک شورای حقوق بشر کانون وکلای بین المللی بود .و دومین سخنران آقای متین فیضی اغلو رییس کانون وکلای آنکارا بودند که ایشان ضمن ابراز محبت فراوان یادبودی نیز به پاس قدردانی و ابراز دوستی به آقای بهمن کشاورز اعطا نمودند و بیان داشتند ترکیه دارای ۷۹کانون می باشد .سخنران بعدی این نشست آقای یوهانس فوخل از اتحادیه کانونهای هلند بودند و آخرین سخنرانی رانیز آقای آلن مارتر از اتحادیه کانونهای فرانسه  به بیان نحوه سازماندهی و استقلال مالی کانون های فرانسه و چگونگی و اهمیت حفظ استقلال این کانونها پرداختند . بعد از اتمام سخنرانی سخنرانان و جمع بندی نشست دوم از میهمانان جهت پذیرایی نهار دعوت گردید .

بعد از صرف نهار و استراحت نشست سوم با ریاست آقایان غلامرضا ریاضی ،مراد یالکین ،جاودارچنگیز و خانم فلورانس لگراند آغاز شد .نخستین سخنران این نشست آقای فلیپ تاهمیندیز از کانون بین المللی IBAبودند که به بیان ارتباط بین کانون وکلا و دولت و استقلال پرداختند و با تعریف نظری و عملی از استقلال آن را بسط دادند و با بیان اینکه کانونها فی النفسه باید مستقل باشند به بیان اصول مهمی از قواعد و منشورهای بین المللی در این رابطه پرداختند و بر اهمیت استقلال کانونهای وکلا تاکید ورزیدند .و دومین سخنرانی را نیز خانم هما داوودی گرمارودی از کانون وکلای البرز ایراد نمودند ایشان نخستین بانویی هستند که ریاست یک کانون را برعهده گرفته اند و استادیار دانشگاه آزاد کرج در رشته حقوق جزا و جرمشناسی هستند اهم سخنرانی ایشان در ارتباط با نقش نهادهای مدنی و تاثیری که این نهادها می توانند در تامین عدالت و اداره جامعه داشته باشند و نوع نگاه حکومت ها به این نهادها و ارتباط مدل های حکومتی با این نهادها  و اینکه کانونهای وکلا به عنوان یکی از مهمترین و اثرگدار ترین نهادهای مدنی چه نقش مهمی در اداره جامعه و تامین عدالت دارند بود .آخرین سخنران این پنل آقای عبد الصمد دولاح رییس کانون وکلای بوشهر و نایب ریس اتحادیه سراسری کانون های وکلای دادگستری ایران ، بودند که با بیان اینکه استقلال نگین درخشان حرفه وکالت است به بیان بحث خود پرداختند شایان ذکر است آقای جاودار چنگیز نیز از کانون وکلای ترکیه قبل سخنرانی آقای دولاح افاضاتی داشتند .

چهارمین و آخرین نشست پنل که به بیان جمع بندی نشست پرداخت با حضور جناب آقای بهمن کشاورز ریاست محترم همایش و آقای رضا یزدی دبیر اجرایی همایش و آقای تهمورث بشیریه دبیر علمی همایش و خانم مرجری نیکول برگزار شد.و ضمن تشکر از حضور میهمانان و دعوت از ایشان برای دریافت گواهی نامه و پذیرایی خاتمه همایش اعلام گردید که در پایان همایش میهمانان با گرفتن عکس یادگاری با یکدیگر خاطره این همایش بین المللی را جاودان نمودند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

این همایش با حضور مهمان داخلی و خارجی راس ساعت ۹ صبح با قرائت  قرآن مجید و پخش سرود جمهوری اسلامی ایران شروع شد.

 

 

 

سخنرانی آقای  بهمن کشاورز  – رییس همایش

ایشان ضمن عرض سلام و خیر مقدم به مهمانان محترم، و امید به استفاده از بیانات آنها  و عرض تشکر از اعضای هیات اجرائی همایش ، فرمودند اگر همکاری و سخت کوشی ایشان نبود، امکان برگزاری همایش فراهم نمی گردید.

در این مراسم،وی درگذشت دکتر فرض پور ماچیانی را به  جامعه حقوقی و خانواده ایشان تسلیت عرض نمنودند.

ایشان ضمن تشکر از هیات های مدیره کانون های سراسر کشور و امید به تکرار این گونه جلسات در سایر موضوعات فنی و حرفه ای را خواستار شدند.

موضوع همایش استقلال حرفه وکلا و کانون وکلا است. استقلال خصوصیت ذاتی حرفه وکلاء و کانون وکلای دادگستری است. جای بحث فراوان دارد. مفهوم استقلال در بعد جهانی روشن است. و در اغلب کشورها در این خصوص مشکلی نباید باشد. وی در ادامه افزود تا زمانی که استقلال کانون‌ها که موجد و ضامن بقای استقلال و آزادگی وکیل است به معنی واقعی و به طور کامل در جامعه ای محقق نشود نه تکراری خواهد بود و نه موجب ملال.

تعریف استقلال مذکور جهانی است و امیدواریم با مساعی بزرگان، مجلس و قوه قضائیه و مجرئیه کشور، ما نیز مشکلاتی در این خصوص نداشته باشیم

حقوق دانان و وکلاء در دنیا زبان مشترک دارند. حتی در زمان های گذشته نیز بین حقوق دانان کشورهای مختلف زبان مشترک وجود داشته است. بعضی از مفاهیم از زمان  حمورابی تاکنون ثابت بوده است. بحث آزادی و حرمت انسان و … که بعنوان مسائل قطعی درآمده است.

اگر در مفهوم استقلال مسائلی باشد. شاید به دلیل تفسیر به رای آن است. امیدواریم با اقدام به برگزاری این همایش و تقبل زحمت همکاران در آی بی ای و وکلای فرانسه و ترکیه و اتریش و هلند و آلمان کشیده اند و بیانات آنها، بتوانیم به قدر متیقن از نظرات مورد نظر، برسیم تا مقدمه عالم عمل ما باشد.

بار دیگر از حضور کلیه عزیزان تشکر می کنم و از هیات اجرائی و همگی مهمانان محترم

 

 

سخنرانی آقای دکتر رضا یزدی، دبیر همایش

با عرض ادب و سلام خدمت میهمانان، مدیران کانون بین المللی ، وکلا و کانون های هلند و اتریش و فرانسه و ترکیه و سفرای کشورهای مذکور و مسئولان سفارت آلمان در ایران

از میهمانان کمال تشکر و سپاسگذاری را داریم. از اتحادیه یکی از کشورهای سوال شده است که آیا ایران برای مسافرت امن است و به آنها گفته شده هیچ مشکلی نیست! می خواهیم بگوئیم کشور ما زیبا و یکی از امن ترین کشورها است

در خصوص سمینار، باید از ریاست محترم اتحادیه سراسری کانون های وکلای دادگستری تشکر کنیم که دستور برپایی همایش را دادند و همکارمان دکتر بشیریه ، تشکر می کنم از تمامی کانون ها وکلا که در واقع میزبان همایش هستند.

در خصوص خود همایش باید بگوئیم که  پرچم IBA، بعنوان صدای جامعه جهانی وکلا می باشد. به این معنی که لازمه خرد جمعی داشتن کانون وکلای دادگستری است با حضور مسئولان کانون بین الملی وکلاء است.

امید به اجرا و حکومت قانون در تمامی مسائل جامعه داریم. اتحادیه سراسری کانون های وکلای دادگستری شامل ۲۳ کانون مستقل است.

وی اظهار کرد: تمام هم و غم ما حقوقدانان اجرای حکومت قانون بر جامعه است و این همایش در این راستا برگزار شده است.

وی با بیان اینکه حرفه وکالت محافظ قانون در جامعه است گفت: حرفه وکالت فقط یک حق صنفی نیست، بلکه از حقوق اساسی است و عموم جامعه باید بتوانند از مشورت حقوقی وکیلی بهره مند شوند که موظف به پاسخگویی به شخص دیگر یا دولت نباشد.

یزدی با اشاره به اینکه استقلال حرفه وکالت متضمن آن است که موکل مطمئن باشد وکیلش قادر است خدمات حقوقی را بدون هیچگونه ترس از دخالت یا ایجاد محدودیتی از طرف دولت، حاکمیت یا هر شخص دیگری ارایه دهد ادامه داد: نقش وکیل بسیار دشوار است. کانون های وکلا باید از حاکمیت و دولت مستقل باشند و نباید قسمتی از زیر مجموعه دولت یا خدمات دولتی باشند.

وی در پایان گفت: استقلال حرفه وکالت و کانون های وکلا می تواند از مبانی دموکراسی در جامعه تلقی شوند که به این جهت مورد تاکید و حمایت بسیاری از اسناد بین المللی نیز واقع شدند.

از اعضای کمیته اجرائی تشکر می گردد.

 

 

 

سخنرانی آقای  دکتر تهمورث بشیریه،  دبیر علمى همایش

 

عرض سلام به کلیه حضار، وکلاء و قضات محترم و مقامات و دانشجویان حقوق

ایشان با عرض تسلیت مجدد فوت آقای فرض پور و استاد ولیدی و آرزوی سلامت برای آقای دکتر اخلاقی، اعلام داشت:

این نکته عرض می شود که در یکی از جلسات، دوستمان آقای یزدی مطلبی بیان کردند که در نهایت منجر به این جلسه شده است. یعنی با توجه به امکانات موجود ما می توانیم یک نشست بین المللی در خصوص استقلال وکلای دادگستری داشته باشیم.

موضوع با اساتید و جناب آقای کشاورز و روسای برخی کانون های وکلای دادگستری مطرح شد. لذا عنوان استقلال حرفه وکلاء و کانون های وکلای دادگستری به تصویب رسید.

امروزه حق دفاع از حقوق بنیادین شناخته میشود.از آنجا که این حق گاهی خلاف مصالح برخی از انواع حاکمیت ها شناخته می شود، سعی در محدود ساختن آن با تدوین قوانین مختلف به ویژه در حوزه جرایم علیه امنیت شده است، در حالی که برای خود متهم فارغ از نوع اتهام وی، حق دفاع اهمیت دارد. این مسئله مشکلاتی دارد که چون امری مهم است با ماهیت نظام سیاسی ارتباط دارد. لذا بعنوان سیاست قضائی شناخته میشود.

وی افزود: متهم باید به وکلای مستقلی دسترسی داشته باشد که تحت فشار حاکمیت ها قرار نگیرند که این هدف جز با داشتن کانون وکلایی مستقل حاصل نمی شود.

 حق دفاع، ملزوماتی دارد و دارای مبانی است. گاهی این مبانی برای اعمال حق دفاع است و گاهی برای اجرای کامل آن است. موضوع این سمینار موضوع اساس استقلال است. اگر وکیل مستقل نباشد اساس حق دفاع زیر سوال می رود نه اینکه به نحو مطلوب اعمال نمی شود.

وکیل مستقل طبق کانون وکلای دادگستری مستقل ایجاد می شود و اگر کانون مستقل نباشد امکان داشتن وکیل مستقل نیست. و وکیل مستقل موجب امکان اعمال عدالت در دادگستری و حق دفاع می شود.

در چکیده مطالب، دیده می شود که همکاران ما یک مطلب را تکرار می کنند. لذا موضوع استقلال حرفه وکالت، مورد قبول تمامی حوزه های حقوقی فرانسه و آلمان و ترکیه و اتریش و کانون بین المللی و غیره می باشد.

در پایان، از برخی مقامات خواسته شد که برای همایش پیام ارسال دارند. که آقای هاشمی رفسنجانی  اعلام فرمودند:

وکالت که فراتر از مغای لغوی یک پایه مهم پرونده های قضائی است، همگی ملت ها به آن توجه دارند و شغل وکالت یک امر فراگیر بین المللی در جوامع مختلف است.

وکالت از قدیم با اختلافات همراه بوده است. با توجه به تغییرات مصادیق و جزئیات و توجه به اقتضائات روز ضروری است. لذا وکالت به نیازهای جدید باید پاسخ دهد. هم چنین استقلال وکلاء مورد قبول مجامع و مصوبات بین المللی است.

در نگاه داخلی، انطباق نظام قضائی کشور با استاندارد های بین المللی مستلزم استقلال حرفه وکالت و کانون ها طبق ضوابط مورد پذیرش اصول بین المللی است.

انتظار قانون گذاری با لحاظ مسائل بین المللی و رعایت امور شرعی می گردد. در روایات است که اهل مروت از وکیل استفاده کنند. دارای سوابق شرعی است. نظام اسلامی آنرا قبول دارد. برگزاری همایش ها راهی برای شناخت نکات مثبت وکالت در ملل گوناگون است.

در پایان وی از مهمانان و برگزار کنندگان همایش تشکر کردند. 

 

 

در ادامه جلسه، پیام آقای مارک الیس  رئیس کانون وکلای بین المللیIBA توسط آقای یزدی قرائت گردید. ایشان در این پیغام از برگزاری همایش تشکر کرده و اعلام داشته است که به دلیل مسافرت قادر به حضور نشده است.

وی آمادگی کانون بین المللی را برای همکاری و کمک های مستقیم اعلام داشته است.

 

 

سپس جلسات علمی، همایش با انتخاب هیات رئیسه اول، شروع گردید.

۱-بهمن کشاورز

۲- مرجرى نیکول

۳- حسین محمد نبى

۴-رضا یزدى

۵- عبدالصمد دولاح

۶- تهمورث بشیریه

 

سخنرانی آقای دکتر على نجفى توانا رئیس کانون وکلای دادگستری مرکز

ایشان با عرض سلام و خیر مقدم به مهمانان و تشکر از همکاران اجرائی همایش، بیان داشتند:

ما در اجلاس ژاپن قول حضور رئیس کانون بین المللی را گرفتیم ولی متاسفانه امکان آن فراهم نشده است.

نهاد وکالت یکی از لوازم دادرسی منصفانه و عادلانه است. نهاد وکالتی که ضمن توان دفاع بدون ترس از امنیت در حین یا بعد از دفاع، بتوانند از حق  و عدالت دفاع نمایند.

وکلا از حقایق بر اساس مستندات و مدارک دفاع می کنند. وظیفه دفاع از قانون است. چه در فرایند دادرسی و چه در صحنه های اجتماعی و در مقابل قانون گریزی از قداست قانون دفاع می کنند.

هم چنین دفاع از اصول مسلم حقوق بشری. حقوق اساسی و بشری و فطری است. چه کسی می تواند دفاع کند، وکیل مستقل.

تحت حاکمیت و بدون دخالت حاکمیت بتواند کار کند و مستقل بماند. وکیل غیر مستقل، قدرت دفاع از حق را نخواهد داشت. لذا کانون های وکلای جهان، در انجمن بین المللی کانون های جهان، گرد هم آمده و دفاع از اصول مشترک، اقدام می کنند.

برای استقلال چند شرط دارد. اول عدم انفعال، یعنی نباید سیاسی باشند. باید بر اساس اصول قانونی و حقوق بشر باشد. تبعیض در اظهارنظر، موجب تقلیل توان و استقلال نهادهای بین المللی و داخلی خواهد شد.

متاسفانه ما شاهد تبعیض هستیم. انتظار داریم وقتی ملتی مورد تهاجم قرار می گیرد. کشورهای بزرگ و با ادعا حقوق بشر، آنرا قربانی می کنند، باید صدای انها شنیده می شود.

سیاست در اداره هر کانون، وکیل ابزار دست حاکمیت خواهد شد. در حق دفاع، یکی از تجلیات استقلال چگونگی دفاع از حق دفاع است.

در بسیاری از سیستم ها، وکیل توسط اصحاب دعوی انتخاب میشود. از جمله حق سکوت متهم، قابل رعایت خواهد بود. القاء سوالات هدایت گر، اجتناب شود. قرارهای غیر متناسب. دخالت برای موارد عدم رعایت قانون در دادرسی. استفاده از حق اعتراض در مواعد و حضور وکیل مستقل برای جریان دادرسی سالم ضروری است.

متاسفانه موانعی وجود دارد. یکی در تقنین، در بسیاری از نظام های کیفری، با استفاده از ادبیات ضعیب و سیاسی، اگر حضور فیزیکی وکیل را می پذیرند لکن از اعمال حق دفاع، خود داری می شود. نظیر ماده ۱۲۸ سابق قانون آئین دادرسی کیفری

مثلا در مواردی که گفته شده، در موارد بیم فساد و … عدم ضرورت حضور وکیل و تفسیر آن.

در قانون جدید، تا حدی مشکل برطرف شد. یعنی حذف مهلت یک هفته ای، اما در کمیسیون حقوقی و قضائی، تبصره ماده ۴۸ قانون جدید، چیزی عجیبی تصویب شد. یعنی اجازه خاص رئیس قوه قضائیه برای جرائم سیاسی و سازمان یافته، بدون اعلام معیار آن

البته ما تنها کشور در این حوزه نیستیم، و امیدواریم ایشان تمام وکلاء که مورد تائید باشند، بعنوان وکیل مورد اطمینان بپذیرند.

 

 

سخنرانی خانم  مرجرى نیکول، رئیس کمیسیون کانون های وکلای دادگستری

کانون بین المللى وکلا( IBA)

 

آی بی ای یک سازمان بین المللی برای هماهنگی در حفظ حقوق کانون های وکلای دنیا ایجاد شد و بعنوان صدای جهانی جامعه وکالت تشکیل شده است. حدود ۲۰۰ عضو حقوقی دارد. این سازمان دارای بخش های مختلف مثل اعضای کمیسیون عمومی و امور حرفه ای و کمیسیون حقوق بشر و غیره می باشد.

قسمت اصلی سازمان استقلال و حقوق وکلاء را برسمیت می شناسد. آموزش حرفه وکالت و اصول آی بی ای و رفتار حرفه ای وکلا و قطنامعه ضد فساد و چگونگی داشتن استقلال وکلاء و ارتقاء علمی آنها، از موارد اقدامات اجرائی است.

کمک های فنی ارائه میشود و ظرفیت سازی برای ارتقاء حقوق بشر  و کمک های متنوع و مثلا کانون وکلای دادگستری افغانستان که در ۲۰۰۸ ایجاد شد یا همکاری با کشور تونس

وقتی استقلال قوه قضائیه به خطر بیفتد، راه کارهائی وجود دارد که همکاران من بعدا توضیح خواهند داد.

من خوش آمد می گویم به همگی شما

 

 

آقای روپرت وولف رداست اتحادیه کانون های وکلای اتریش

 

 

 

 

آقای هانز کورل رئیس مشترک موسسه شورای حقوق بشر کانون وکلای بین الملل

 

 

 

آقای آلین مارتر رئیس سابق اتحادیه سراسری کانون های وکلای دادگستری فرانسه

 

 

آقای فلیپ تاهمینجیز

 

سرکار خانم دکتر هما داودی

 

 آقای عبدالصمد دولاح نائب رییس اتحادیه سراسری کانونهای وکلای دادگستری ایران (اسکودا) اظهار داشتند:

در این صحبت کوتاه به دنبال این موضوع هستم که از آنجا که شناخت اعضای جامع بین المللی حقوق و نهاد وکالت یکسان و ره آورد آنان اساس عدالت و صلح را در جهان شکل داده است نشان بدهم چه مولفه ها و خصوصیاتی بصورت مشترک در معیار سیستم دفاعی حقوقی جهان وجود دارد و اساسا از آنجا که حقوق انسانها را تنها با اجرای قانون می توان حمایت کرد بر این مبانی چگونه می توانیم کمک کنیم و تا با بازسازی تصمیمات صحیح جامعه وکالت قانونگذار این توانایی را در اختیار داشته باشد که یک سامانه دادرسی عالمانه و منصفانه و با فهم مشترک تبیین نماید.
بازتاب این فهم مشترک در بسیاری از اسناد بین الملل منعکس گردیده و بسیاری از آنها نیز اعتبار حقوقی و قوانین داخلی کشور ما پیدا کرده است برای نمونه میثاق بین الملل حقوق مدنی و سیاسی و اینجاست که با رعایت آنان بخشی از مشکلات ما در قانون گذاری حل خواهد شد چرا که تکلیف دادرسی عادلانه که همه آحاد بشر باید از آن بر خوردار باشند روشن شده است . بنابر این و در واقع از طریق این مولفه های مشترک به ما و حاکمیت و مردم که ذینفع اصلی هستند کمک می کند که به یک مفهوم حقوقی علمی و عقلی مشترک در سامانه و سیستم دفاعی حقوقی خود در فرایند دادرسی پیدا کنیم و این مفهوم مشترک که در باورهای فرهنگی و انسانی جوامع بشری با رویکرد توسعه و اثار حاکمیت قانون و استقلال وکیل در دفاع و استقلال کانون ها و النهایه با افزایش آگاهی علمی و عملی ما را به یک ساختار دفاعی استاندارد نزدیک می نماید و تفاوت هایمان را کمتر. این مهم یک ضرورت است که جایگاه سیستم حقوقی نظام و کشور و ملت را در جهان معرفی کرده است . همانطور ی که تاریخچه استقلال کانون ها  و استقلال وکیل در ایران این جایگاه حقوقی و سیستم دفاعی را در سطح جهانی گواهی میدهد.

 

تهیه و تنظیم : نرگس کرمی

 

 

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]
لینک کوتاه : https://scoda.org/?p=25347
  • 1429 بازدید
  • دیدگاه‌ها برای گزارش تصویری و مشروح گزارش همایش” استقلال حرفه وکالت و کانونهای وکلا از منظر بین المللی” ۹۴/۵/۴ بسته هستند

برچسب ها

ثبت دیدگاه

در انتظار بررسی : 0

دیدگاهها بسته است.

تماس باما