• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - رمضان - 1445
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
13

اعلام اسامی کاندیداهای ریاست اسکودا/آخرین وضعیت لایحه جامع وکالت/جزییات همایش اسکودا

  • کد خبر : 3147
  • ۰۵ آبان ۱۳۹۲ - ۰:۵۲

رییس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلا گفت: بهمن کشاورز، سیدابراهیم ثابت‌قدم و علی نجفی‌توانا برای ریاست اسکودا کاندیدا شدند. به گزارش خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، علی مندنی‌پور در نشست خبری با بیان این‌که « امروز آخرین جلسه‌ای است که بنده در این سمت در خدمت شما هستم» اظهار کرد: در بیست و یکمین همایش […]

رییس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلا گفت: بهمن کشاورز، سیدابراهیم ثابت‌قدم و علی نجفی‌توانا برای ریاست اسکودا کاندیدا شدند.

به گزارش خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، علی مندنی‌پور در نشست خبری با بیان این‌که « امروز آخرین جلسه‌ای است که بنده در این سمت در خدمت شما هستم» اظهار کرد: در بیست و یکمین همایش اسکودا در اراک، انتخابات اسکودا را برگزار می‌کنیم که در این انتخابات، یک نفر به عنوان رییس و دو نفر نایب رییس و دو نفر بازرس انتخاب می‌شوند.

وی افزود: ۹ نفر برای سمت نایب رییسی اسکودا و ۱۲ نفر برای سمت بازرسی اسکودا ثبت نام کرده‌اند.

وی افزود: انتخابات هیات رییسه اسکودا هر دو سال یکبار برگزار می‌شود و بنده به دلیل اینکه در دو دوره مختلف هم در هیات رییسه و هم در سمت نایب رییسی اسکودا حضور داشته‌ام ترجیح دادم که در این دوره شرکت نکنم.

مندنی‌پور با اشاره به برگزاری آزمون وکالت در اول آذرماه تاکید کرد: آزمون امسال در ۲۳ کانون وکلا در سراسر کشور برگزار می‌شود و تاکنون ۵۹ هزار و ۱۰۳ نفر داوطلب در این آزمون شرکت کرده‌اند و بیشترین دواطلبان برای آزمون وکالت مربوط به کانون مرکز و کمترین تعداد داوطلبان مربوط به کانون قم بوده است.

وی افزود: ۲ هزار و ۸۱۴ نفر در آزمون وکالت سال ۹۲ جذب خواهند شد.

رییس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران (اسکودا) در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که چه تمهیداتی برای آزمون وکالت امسال در نظر گرفته‌اید، تا مشکلات سال گذشته در رابطه با سوالات این ازمون اتفاق نیفتد؟ گفت: سال گذشته هیچ سوالی در آزمون وکالت تکراری نبود فقط یکی از سوالات اشتباه تایپی داشت که آن هم حذف و نمره آن بین سوالات تقسیم شد.

وی افزود: سال گذشته هم اعتراض داشتیم و سعی کردیم سوالات امسال در چارچوب معین و بدون اشتباه باشد.

وی تاکید کرد: به دلیل اینکه در آزمون وکالت سال گذشته سوالات مدنی و استنباطی طولانی بود، امسال این مشکل را در این دو بخش حل کرده‌ایم.

رییس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلا با اشاره به بیست و یکمین همایش اسکودا در اراک گفت: هر شش ماه یک بار در یکی از مراکز استان‌هایی که کانون‌های وکلا در آنجا مستقر هستند، همایشی برگزار می‌کنیم و متولی این همایش اتحادیه اسکودا است.

وی افزود: مسایل مبتلابه کانون‌های وکلای دادگستری در طی شش ماه در شورای اجرایی که هر یک ماه یکبار در محل اتحادیه تشکیل می‌شود، بررسی و بحث می‌شود و برای تایید نهایی به کانون‌ها ارسال و کانون‌ها نیز نظر خود را از سوی نماینده شورای اجرایی اعلام می‌کنند و این مسایل در نهایت در همایش‌ها بررسی می‌شود. البته ناگفته نماند قبل از برگزاری همایش جلسه نهایی برگزار و دستور جلسه همایش را بررسی می‌کنیم.

مندنی‌پور با بیان این‌که «اولین جلسه بیست‌ویکمین همایش اسکودا در اراک، برگزاری انتخابات هیات رییسه اتحادیه است» ادامه داد: همچنین در این همایش، طرح ضرورت اساسنامه و آیین کار اسکودا بررسی می‌شود و اگر مواردی نیاز به اصلاح و بازنگری در اساسنامه را داشت، این موارد نیز مطرح می‌شود.

وی افزود: شرکت یا عدم شرکت کارآموزان وکالت در آزمون وکالت از سال ۹۳ به بعد یکی دیگر از موضوعاتی است که در همایش اسکودا در اراک بررسی می‌شود. به عنوان مثال امکان دارد داوطلبی در کانون تهران شرکت کرده باشد و قبول شود ولی متاسفانه نمره قبولی وی در شرایطی نباشد که بتواند در تهران مستقر شود که این موضوع نیز در همایش مذکور بررسی می‌شود.

رییس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلا تصریح کرد: در حاشیه همایش اسکودا درباره تکلیف دارندگان مدرک کارشناسی در زمینه ثبت یا کارشناسی‌های غیر مرتبط با حقوق برای شرکت در آزمون وکالت، بحث خواهد شد. همچنین هزینه‌های حمل و نقل کارآموزان وکالت از دیگر موضوعات مورد بحث در همایش مذکور است.

مندنی‌پور با اشاره به قانون جدید مجازات اسلامی افزود: از آنجا که زمان زیادی از تصویب این قانون نمی‌گذرد، لذا پیشنهاد دادیم طراحان سوال در آزمون وکالت بیش از حد وارد مباحث ریز این قانون نشوند زیرا هنوز در مورد این قانون اظهارنظرهایی از سوی صاحب‌نظران نشده است.

وی با بیان این‌که «ورودی دانشکده‌های ما رقم‌های بالایی است» ادامه داد: در دو سال پیش ورودی دانشکده‌های حقوق دانشگاه آزاد و پیام‌نور ۲۰ هزار و ۲۵۲ نفر بود و متاسفانه اکثر فارغ‌التحصیلان بیکار هستند و هر سال بر طیف بیکاران فارغ‌التحصیل ما در رشته‌های حقوق، پزشکی و مهندسی در درجه‌های کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا اضافه می‌شود.

رییس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلا تاکید کرد: امیدواریم بتوانیم با همکاری وزارت علوم و آموزش عالی متناسب با نیاز جامعه از طیف دانشجویان و فارغ‌التحصیلان حقوق در عرصه‌های وکالت استفاده کنیم.

مندنی‌پور درباره لایحه جامع وکالت گفت: یکسری اصلاحات جدید در مورد این لایحه در حال اعمال است و بنده از این اصلاحات اطلاعی ندارم.

وی افزود: لایحه وکالت در دولت دهم مطرح شد و این لایحه تنها لایحه‌ای نیست که از سوی قوه قضاییه پس گرفته شده باشد چرا که ۸ لایحه این چنینی از سوی دستگاه قضا پس گرفته شده است.

مندنی پور با اشاره به کلیات طرح افزایش اختیارات رییس قوه قضاییه، ادامه داد: رییس قوه قضاییه تقاضا کرده که تبصره‌ای به طرح مذکور اضافه شود و اگر در مدت زمان سه ماه مجلس نتوانست به وظیفه خود در ارایه لوایح عمل کند سه ماه فرصت دارد که لایحه را مستقیما به دستگاه قضایی ارایه کند. گرچه این موضوع با اصل ۱۷۴ قانون اساسی مغایرت دارد ولی امیدواریم دولت جدید که دولت تدبیر و امید است و از آنجا که رییس‌جمهور خود حقوقدان و وکیل هستند در زمینه ارائه هر چه سریع‌تر لایحه جامع وکالت اقدامات لازم را انجام دهند.

وی با بیان این‌که «اتحادیه اسکودا در تدوین لایحه جامع وکالت نقشی نداشته است» افزود: ما از دستگاه قضایی خواستیم که به نمایندگی از ۴۰ هزار وکیل دادگستری در جلساتی که برای تدوین این لایحه برگزار می‌شود، شرکت کنیم ولی متاسفانه از اسکودا کسی در این جلسات حضور نداشت. ما گله‌مند بودیم که چرا باید نماینده‌ای از کانون وکلای دادگستری مرکز وجود داشته باشد. اتحادیه اسکودا فقط کانون تهران نیست.

وی درباره شکایت از اسکودا در سال ۹۰ که سوال یکی دیگر از خبرنگاران بود، گفت: این شکایت مربوط به اسکودا نبود. در سال ۹۰ شکایتی از طرف برخی از مردودین آزمون وکالت مطرح شده بود و همچنان پرونده در جریان است و اسکودا و کانون دادگستری مرکز هم در این زمینه نقشی نداشته‌اند.

مندنی‌پور با اشاره به این‌که «بیشترین خدمت را به ایثارگران داشته‌ایم» ادامه داد: سهم ایثارگران در آزمون وکالت به دو برابر افزایش یافته است و کانون‌های وکلای دادگستری آماده‌اند که به این قشر عزیز خدماتی را ارائه کنند. همچنین بنیاد شهید و ایثارگران می‌توانند کلاس‌های تقویتی‌ای را برای این عزیزان برگزار کند.

وی تاکید کرد: اتحادیه اسکودا تعداد افراد مورد نیاز برای پذیرش کارآموزان در کانون‌ها را تعیین نمی‌کند بلکه اتحادیه بیشتر نقش نظارت و ساماندهی در برگزاری آزمون را بر عهده دارد.

رییس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلا با اشاره به موضوع وکیل تسخیری ادامه داد: از همین جا اعلام می‌کنم در صورتی که مردم به کانون وکلای دادگستری مرکز برای اخذ وکیل تسخیری مراجعه کنند و نتوانند به دلیلی از این وکیل بهره‌مند شوند به شخص من مراجعه کنند و بنده در صورت داشتن چارچوب‌های قانونی به آن‌ها وکیل خواهم داد.

وی درباره اینکه آیا اسکودا تاکنون به اهداف خود رسیده است؟ گفت: اسکودا از سال ۸۱ تاسیس شد و همه کانون‌ها را تحت حمایت خود قرار داده است و هماهنگی‌های لازمی را در زمینه برگزاری آزمون‌ها و … انجام داده است. اسکودا توانسته به نمایندگی از طرف تمامی کانون‌ها با رییس قوه قضاییه صحبت کند و همچنین در مجلس به نمایندگی از کانون‌ها حضور داشته باشد.

مندنی‌پور افزود: امسال برای اولین بار است که تلویزیون آزمون وکالت را پوشش داده است البته حق ما هم هست که در فیلم‌هایی که از وکالت در صداوسیما ساخته می‌شود، نظر خود را ارائه دهیم. البته ما بارها از صداوسیما خواسته‌ایم برنامه حقوق بشر و شهروندی را برگزار کنند ولی متاسفانه کسی پاسخگو نیست.

مندنی‌پور با اشاره به نامه معاونت حقوقی ریاست جمهوری به اتحادیه اسکودا ادامه داد: از معاونت مذکور به ما نامه نوشته شده است و از ما خواسته‌اند نماینده‌ای با آن‌ها همکاری داشته باشد که بنده اعلام آمادگی کردم و اتفاقات خوبی در دولت جدید خواهد افتاد.

وی درباره اعلام نتایج آزمون وکالت سال ۹۲ گفت: با توجه به قراردادی که با سازمان سنجش کشور منعقد کرده‌ایم یک ماه پس از آزمون از طریق سایت سنجش، نتایج اعلام می‌شود.

وی درباره نحوه اعتراضات داوطلبان به نتایج آزمون نیز گفت: تا ۵ روز بعد از اعلام نتایج در هر حوزه قضایی کانون دادگستری، داوطلبان می‌توانند از طریق سایت اعتراض خود را ارائه دهند و ۵ روز پس از آن اعتراضات در اسکودا جمع می‌شود و ما هم ۲۴ ساعت بعد اعتراضات را به سازمان سنجش می‌فرستیم و متعاقبا سازمان سنجش هم یک ماه بعد جواب اعتراضات را به صورت کلی به ما می‌دهد.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]
لینک کوتاه : https://scoda.org/?p=3147
  • 1621 بازدید
  • دیدگاه‌ها برای اعلام اسامی کاندیداهای ریاست اسکودا/آخرین وضعیت لایحه جامع وکالت/جزییات همایش اسکودا بسته هستند

برچسب ها

ثبت دیدگاه

در انتظار بررسی : 0

دیدگاهها بسته است.

تماس باما