• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - رمضان - 1445
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
15

دیدار معاونت محترم پارلمانی صدا و سیما از اسکودا

  • کد خبر : 25630
  • ۱۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۰:۲۰

‎در نشست سه شنبه دوازدهم بهمن ماه ۱۳۹۵ در اسکودا مطرح شد: ‎تاکید بر استفاده از پتانسیل های علمی کانون های وکلا در رسانه ملی ‎امروز  سه شنبه دوازدهم بهمن ماه ۱۳۹۵ جلسه ای در ساختمان اتحادیه سراسری کانون وکلای دادگستری کشور با حضور دکتر عبدالله زاده معاون پارلمانی صداو سیما جمهوری اسلامی ایران و […]

‎در نشست سه شنبه دوازدهم بهمن ماه ۱۳۹۵ در اسکودا مطرح شد:

‎تاکید بر استفاده از پتانسیل های علمی کانون های وکلا در رسانه ملی

‎امروز  سه شنبه دوازدهم بهمن ماه ۱۳۹۵ جلسه ای در ساختمان اتحادیه سراسری کانون وکلای دادگستری کشور با حضور دکتر عبدالله زاده معاون پارلمانی صداو سیما جمهوری اسلامی ایران و همچنین دکتر عرب نجفی مدیر کل حقوقی سازمان صدا و سیما و هیات همراه  و همچنین کشاورز رئیس اتحادیه و دکتر علیرضا آذربایجانی نایب رئیس کانون وکلای دادگستری مرکز و همچنین سالمی پاریزی بازرس اتحادیه و جمعی از وکلای همکار و چند تن از  اعضای کمیسیون روابط عمومی کانون مرکز  در اسکودا برگزار گردید.

‎در این نشست ابتدا محمد شیوایی مشاور رئیس اتحادیه در روابط عمومی و همچنین دبیر کمیسیون روابط عمومی کانون وکلای دادگستری مرکز اظهار داشت :

‎در سالیان گذشته در راستای اعتلای وضعیت حقوقی کشور و هم بالا تر بردن سطح آگاهی مردم که مخاطب رسانه ملی هستند و اینکه خدمات معاضدتی و حقوقی کشور سالیان سال است از ناحیه کانون های وکلا در سراسر کشور در حال انجام است. متاسفانه در سالیان متمادی  به علتهای نامشخص اعم از  سیاست فردی و یا هر مورد دیگر خواسته یا ناخواسته  هجمه های بسیاری به صنف و حرفه وکالت در رسانه ملی صورت گرفته است.بسیاری از متخصصین حقوقی در جامعه وکالت هستند که کانون های وکلا از پتانسیل های خوبی برای کمک به صدا و سیما و اموزش همگانی حقوق  و ارتقای سطح اگاهی عموم از حقوق  برخوردارند.

‎شیوایی اضافه کرد: قداست و تعصبی که در قاطبه وکلای دادگستری است متاسفانه در صدا و سیما قابل رویت نیست و نشان داده نمی شود.

‎ایشان ادامه داد:گام هایی برای تفاهم بین کانون های وکلا و صدا و سیما اخیرا برداشته شده است و امیدواریم منجر به انعقاد و اجرای  تفاهم نامه بشود. متاسفانه امروز جناب دکتر حسین آبادی مسافرت تشریف داشتند و نتوانستیم در خدمت ایشان باشیم . لازم می دانم از حضور شما در این جلسه و در اسکودا تشکر کنم.

‎سپس بهمن کشاور رئیس اتحادیه سراسری کانون های وکلای سراسر کشور صحبت های خود را آغاز نمود. ایشان با اشاره به این موضوع که در جلسه قبل تقریبا به تفصیل گفت و گو کرده ایم گفت: نکته ای در همین چند روز پیش آمد که قابل توجه است از اینکه بدانیم وکلا و حقوقدانان چگونه نیرویی در سطح جهانی هستند و نه فقط در کشور. در ماجرای رئیس جمهور آمریکا و اوضاعی که با یک امضا درست کرده است بسیاری در فرودگاه ها و دیگر نقاط به مشکلات اساسی پیدا کرده اند.  ملاحظه فرمودید که در تمام فرودگاه ها وکلای دادگستری سراسر جهان با تابلوی مشاوره حقوقی رایگان برای کمک شتافتند.

‎جالب این است که ده روز پیش مدیر اجرایی IBA به دعوت رئیس اسکودا به ایران تشریف آورده بودند و سخنرانی داشتند. همانطور که ایشان هم در سخنرانیشان فرمودند به مجموعه حقوقی در سراسر دنیا با توجه به وجود IBA که ۲۰۶ کانون وکلا در سراسر جهان عضو آن هستند و حدود پنجاه هزار نفر هم به صورت جداگانه عضو آن است باید نگاه ویژه ای کرد و ما اگر بتوانیم از این موضوع در سراسر جهان استفاده کنیم – می توانیم از نظر مصالح کشور خودمان و برای مردم بسیار بهره برداری کنیم.

‎ایشان در پایان گفت:ارتباط  سازنده با رسانه های گوناگون داخلی و به ویژه صدا و سیما حتما می تواند به نفع کل مملکت و مردم و نظام باشد.

‎دکتر علیرضا آذربایجانی  نایب رئیس کانون وکلای دادگستری مرکز ضمن خیر مقدم  و تشکر از معاون محترم صدا و سیما و همچنین مدیر کل حقوقی سازمان و هیات همراه ، گفت:

‎نکته ای که می خواهم تاکید کنم این است که از جمله وظایفی که صدا و سیما می تواند انجام دهد آشنایی مردم با حقوقی که دارند و چگونگی استیفای حقشان است. به نظر من این رسالت بزرگی است برای صدا و سیما.

‎ایشان ادامه داد مستحضر هستید کشور ما به سمتی رفته است که مردم ما بر اساس آمار کمتر به مطالعه می کنند و در عین حال صدا و سیما بیشترین بیننده را در رسانه ها دارا است.کانون های وکلا پتانسیلی دارند که می توان به شکل رایگان در اختیار مجموعه صدا و سیما باشد توانایی های کانون های وکلا به شکل سازمانی و ارگانی می توانند در اختیار قرار گیرد.

‎آذربایجانی گفت: معمولا مامن وکلای دادگستری در طول زندگی صنفیشان کانون وکلا است. اعضای هیات علمی دانشکده های حقوق ۹۹ درصد آنان از اعضا و زیر مجموعه کانون های وکلا  هستند کانون وکلا می تواند رابطی باشد با کانون های بین المللی وکلا IBA – عرض مشخص بنده این است کانون های وکلا نیروی قابل توجهی  دارند که صدا و سیما از این نیرو ها تا به حال استفاده نکرده است. به عنوان مثال حداقل در فیلم های سینمایی که بعضا تولید می شود شکل هایی از دادگاه و نکات حقوقی دیده می شود که  هیچ کدام با ساختارهای تئوری و عملی حقوق ما سازگار نیست. این یک حداقل و قدر متقین است و من هم این آمادگی را از طرف کانون مرکز و مطمئنا کانون های سراسر کشور اعلام می کنم که همیشه این امکان وجود دارد که از هر شکلی که شما از نظر برنامه ای و فنی می دانید و نیاز دارید کمک  و مساعدت شود.

‎در ادامه سالمی پاریزی بازرس اسکودا گفت:

‎شان و جایگاه وکیل در همه جای دنیا دارای اهمیت است و برخورد با این حرفه در رسانه ملی باید طوری باشد که حس اعتماد را در بین مردم بیشتر کند. یکی  ازاقوام که تهیه کننده است و فیلمی را تهیه کرده بود متوجه شدم که آن فیلم ایراد های بسیار حقوقی دارد. پس از مراجعه به ایشان گفتند فیلمنامه نویس متن را نوشته و کارگردان تایید کرده است و ما اجبار به اجرای ان داریم. همانطور که دوستان فرمودند باید قداست حرفه وکلا را بیشتر نشان بدهیم . در هر شغل و حرفه ای افرادی هستند که ممکن است چهره صنف را خراب کنند ولی تسری دادن آن به همه افراد کار صحیحی نیست.

‎دکترعبدالله زاده در ادامه این نشست اظهار داشت:

‎خوشحالیم که مجدداً توفیق شد در خدمت شما باشیم . سلام ریاست محترم سازمان صدا و سیما را نیز از طرف ایشان ابلاغ می کنم ایشان به من تاکید فرمودند موضوع این تفاهم نامه را بطور جدی پیگیری کنم . جلسه قبل نیز از مطالب دوستان بزرگوار استفاده کردیم.

‎ایشان ادامه داد: برای صدا و سیما بسیار مهم است که تاثیرگذار باشد و از یک مجموعه اهل علم و فرهیخته استفاده کند و خوشحالیم از ایجاد این ارتباط مبارک.به هر حال ما امیدواریم این ارتباط ادامه پیدا کند و بتوانیم کار مثبتی را ادامه بدهیم.

‎عبدالله زاده ادامه داد :رسانه ما رسانه انحصاری و ملی است و مطمئنا تاثیر گذار در اذهان مردم می باشد. گله های بسیاری از صنف های مختلف برای ما ارسال می شود و بسیاری این موارد صحیح است اما باید عرض کنم خیلی از این موارد عامدانه نیست. خیلی از این مسایل بسیار ریز و ممکن است نشان ندهد که اثر تخریبی آن بر روی جامعه چه مقدار است.خیلی از برنامه ها را که خودمان می بینیم تذکرات لازم را می دهیم. جناب دکتر عسکری هم همیشه می فرمایند که قرار نیست ما مشکلات و چهره منفی از صنوف مختلف را به مردم نشان بدهیم این شیوه برای مردم ناامیدی می آورد. وظیفه خود سازمان ها و نهادها است به مشکلات خودشان رسیدگی کنند و ایراد های سازمان ها و نهادهای خود را تصحیح نمایند. حتما به کمک شما احتیاج داریم من فکر می کنم حتی بسیاری از مردم تحصیل کرده هم احتیاج به این دارند که با حقوقشان آشنا شوند و بتوانند برای استیفای حقشان اقدام نمایند و مشکلاتشان را حل کنند.

‎ایشان ادامه داد: متن تفاهم نامه ای که آماده شده ، کاملا روی آن کار شده است و  امیدواریم در جلسه بعد بتوانیم این تفاهم نامه را اگر متنش مورد نظر شما هم باشد امضا کنیم تا منشا خیر و برکت برای مردم قرار دهیم .

‎ایشان در پایان اشاره کرد: درامر آموزش نیز حتما باید اقدامات جدّی انجام دهیم که دراین تفاهم نامه آمده است.

‎دکتر عرب نجفی عضو با سابقه کانون وکلای دادگستری که در عین حال مدیر کل حقوقی سازمان صدا وسیما است سخنران بعدی این نشست بودند.

‎ایشان اظهار داشت : بنا به اینکه  بنده نیز وکیل دادگستری هستم چند سال پیش به یکی ازروسای کانون وکلا با توجه به این سمتی که دارم عرض کردم تشریف بیاورند و مذاکراتی داشته باشیم تا همانگی و همکاری صورت گیرد که متاسفانه این اتفاق نیافتاد اما حالا با پی گیری افرادی از حانب کانون وکلا و اتحادیه موضوع به طور جدی در حال انجام است .

‎قانون برنامه پنجم توسعه بر ما تکلیف کرده است که  فرهنگ قانون مداری را نهادینه کنیم و تلاشمان را بر این بگذاریم با کمک دستگاه های مختلف با آموزش و آگاهی مردم برای پیشگیری از جرم و تشکیل پرونده در قوه قضاییه جلوگیری کنیم.

‎ایاشن ادامه داد: بر این اساس بنده به سهم خودم عرض می کنم در سازمان صدا و سیما این آمادگی راداریم تا از توان بالای علمی کانون وکلا استفاده کنیم.

‎عرب نجفی گفت : برخی از برنامه ها را به تهیه کننده ها تذکر می دهیم به عنوان مثال درفیلمی با تهیه کننده تماس گرفتم و گفتم چگونه ممکن است چک شخصی ظهر برگشت بخورد و شب همان روز طرف مقابل با مامور برای جلب به صادرکننده چک مراجعه کند؟ این تصور برای افراد عادی به وجود می آید که اگر چک طرفشان برگشت بخورد می توانند در چند ساعت او را جلب نمایند. از این نوع مسایل وجود دارد.

‎ایشان در پایان گفت: تفاهم نامه را آماده کرده ایم حالت قرادادی ندارد و ضمانت اجرای آن اخلاقی و تکلیف به ایفاء است. یک وظیفه ملی و برای آموزش و ایجاد فضای مناسب تری برای طرفین مفید خواهد بود.

در ادامه نشست شیوائی با گلایه در خصوص برنامه اخیر صدا وسیما خصوص مناظره روز جمعه ٨ بهمن ماه مطرح و اظهار کرد پخش برنامه ایی که تعداد معدودی معترض ظاهرا ارتباطی داشته و توانسته اند موضوع را به انتن برسانند و مطالبی مغایربا قوانین را مطرح کنند را به نوعی تشویش اذهان عمومی خواند و بیان کرد این نوع برنامه ها فارغ از اینکه در ارتباط با کدام حرفه باشد تصویر خوبی از صدا وسیما بجا نمیگذارد و در شان ان سازمان نیست .

کشاورز در پایان ضمن تشکر مجدد از حضور میهمانان ابراز امیدواری کرد این نشستنها ادامه یابد و به امضاء تفاهم نامه و اجرای آن منتهی شود.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]
لینک کوتاه : https://scoda.org/?p=25630
  • 1269 بازدید
  • دیدگاه‌ها برای دیدار معاونت محترم پارلمانی صدا و سیما از اسکودا بسته هستند

برچسب ها

ثبت دیدگاه

در انتظار بررسی : 0

دیدگاهها بسته است.

تماس باما