• امروز : سه شنبه - ۲۹ اسفند - ۱۴۰۲
  • برابر با : 10 - رمضان - 1445
  • برابر با : Tuesday - 19 March - 2024

اخبار ویژه

دکتر فرهودی‌نیا: صبوری همراه با مطالبه‌گری و مذاکره، بهترین شیوه‌های معقول برای برون‌رفت از وضعیت نامطلوب نهاد وکالت است صورتجلسه شورای اجرایی اتحادیه سراسری کانون‌‌های وکلای دادگستری ایران – شنبه مورخ ۱۴۰۲/۱۲/۲۶ دکتر علی خواجویی‌راد: تشکیل یک حزب غیرسیاسی و تخصصی برای اصلاح شیوه تقنین می‌تواند از مهم‌ترین اقدامات نهاد وکالت در سال ۱۴۰۳ باشد قانون تسهیل، هم به نهاد وکالت و هم به حقوق مردم آسیب وارد کرده است متاسفانه برخی اسکودا را ضعیف می‌خواهند/ امیدوارم سال آینده سال همدلی و وحدت در نهاد وکالت باشد دکتر باقر شاملو: تا زمانی که رویکرد‌های تقنینی درباره نهاد وکالت اصلاح نشود، غلبه بر مشکلات سخت خواهد بود کانون‌های وکلا در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی ارتباط خود را با جامعه ترمیم و تقویت کنند انتشار اصلاحیه ماده ۵۴ آیین‌نامه اجرایی لایحه قانونی استقلال کانون وکلا/ جامعه وکلا و کانون‌ها ظرف ۳ روز پیشنهادات خود را ارسال کنند

21

مشروح مذاکرات و مصوبات سی امین همایش سراسری اسکودا در شهرکرد

  • کد خبر : 25724
  • ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۴

به نام خدا سی امین همایش اتحادیه سراسری کانونهای وکلای دادگستری ایران به میزبانی کانون وکلای دادگستری چهارمحال و بختیاری در تاریخ ۱۹ و ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۷ با برگزاری مراسم افتتاحیه در شهرکرد آغاز به کار کرد. بعد از ظهر روز چهارشنبه ۱۳۹۷/۲/۱۹نشست اختصاصی همایش با دستور جلسه اعلامی شروع شد. بر اساس رای گیری صورت […]

به نام خدا

سی امین همایش اتحادیه سراسری کانونهای وکلای دادگستری ایران به میزبانی کانون وکلای دادگستری چهارمحال و بختیاری در تاریخ ۱۹ و ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۷ با برگزاری مراسم افتتاحیه در شهرکرد آغاز به کار کرد.

بعد از ظهر روز چهارشنبه ۱۳۹۷/۲/۱۹نشست اختصاصی همایش با دستور جلسه اعلامی شروع شد.

بر اساس رای گیری صورت گرفته آقای کیانی رئیس کانون وکلای دادگستری چهارمحال و بختیاری با نظر اکثریت اعضای هیأت عمومی به سمت رئیس جلسه انتخاب شد. همچنین بعد از رای گیری صورت گرفته حبیب اله مرادی و کارن روحانی به عنوان ناظر و آقای غلامرضا ریاضی به عنوان منشی انتخاب شدند.

 

بند اول دستور جلسه ــ ارائه گزارش بازرس و تصویب ترازنامه

بعد از ارائه ترازنامه و قرائت گزارش بازرس اسکودا رای گیری صورت گرفت و طبق آراء ترازنامه تصویب شد.

 

بند دوم جلسه ­ــ بررسی وضعیت قانون گذاری در حوزه وکالت

رئیس اتحادیه از اقدامات انجام شده و مذاکرات با مقامات ذی ربط برای پیگیری طرح ها و لوایح مرتبط با نهاد وکالت ارائه کردند.

همچنین در ادامه رسیدگی به این بند به تفصیل راجع به این موضوع بحث و گفتگو صورت گرفت.

در خصوص بند دوم دستور جلسه پس از بحث مفصل و اعلام نظرات و اقدامات کانون ها و اعضای هیأت عمومی نتیجتاً مقرر شد پیشنهادات ارائه شده در قالب طرحی منسجم تهیه و از طریق نمایندگان به مجلس ارائه گردد.

 

بند سوم جلسه ــ پیشنهاد اصلاح اساسنامه در راستای ارتقاء ساختار، پیش بینی ساز و کار و تضمین اجرای مصوبات اتحادیه

پیشنهاد اصلاح اساسنامه در صحن هیأت عمومی اتحادیه به رای گذاشته شد و بر اساس آرای ماخوذه تصویب شد.

 

بند چهارم جلسه ــ تجلیل از هیأت رئیسه و بازرسان سابق اتحادیه

مراسم تجلیل در روز افتتاحیه انجام شد.

 

بند پنجم جلسه ــ طراحی و ایجاد نظام جامع آماری نهاد وکالت

هیات عمومی به اسکودا اجازه می دهد که با هماهنگی کانون مرکز و صندوق حمایت از وکلای دادگستری نسبت به طراحی و ایجاد نظام آماری با رعایت کلیه مقررات و ضوابط نهاد وکالت اقدام کند.

 

بند ششم جلسه ــ بررسی وضعیت آموزش عالی در رشته حقوق با حضور یکی از مسئولین ذی ربط در وزارت علوم تحقیقات و فناوری

مقرر شد موضع نهاد وکالت در بیانیه نهایی اعلام شود.

 

بند هفتم جلسه ــ استماع گزارش هیأت مدیره صندوق حمایت در مورد وضعیت مالی و خدمات صندوق

گزارش رئیس صندوق حمایت از وکلا در هیأت عمومی اتحادیه سراسری کانون های وکلای دادگستری ایران توسط شخص ایشان به سمع حضاررسید. بازرس صندوق نیز دیدگاه خود را مطرح نمود.

 

در پایان ؛ بیانیه سی امین همایش اتحادیه سراسری کانون های وکلای دادگستری ایران قرائت شد و به تصویب رسید

متن بیانیه به شرح ذیل است :

۱- اتحادیه سراسری با عنایت به جایگاه پیمان ۱+۵ مربوط به فعالیت های مشروع و مسالمت آمیز هسته ای ایران موسوم به برجام (برنامه جامع اقدام مشترک) که متکی و مبتنی به مصوبه شورای امنیت و منشور سازمان ملل بوده، اقدامات غیر حقوقی و عهد شکنانه دولت آمریکا که منجر به خروج از برجام گردیده را رفتاری خلاف قواعد مسلم حقوق بین الملل و تهدید صلح و امنیت بین المللی تلقی کرده و به شدت محکوم می نماید و آمادگی کامل خود را در راستای حفظ و حمایت از منافع ملی و مصالح عالیه کشور اعلام می دارد.

۲- با تاکید بر اینکه کانون های وکلا سرمایه های علمی  و حقوقی کشور هستند و نقش آنان در فرایند قانون گذاری غیر قابل انکار است، لذا بر اساس اصول حقوقی و مقررات بین المللی، خصوصاً سند هاوانا، سزاوار ترین جهت تنظیم و تدوین مقررات، حرفه ای خود می باشد. بنابراین نادیده گرفتن نقش این نهاد در تهیه و تنظیم هرگونه طرح و لایحه مرتبط با حوزه تخصصی خود،  ناقض حقوق اساسی و شهروندی می باشد.

۳- کانون های وکلای دادگستری بر این باورند که دخالت در حوزه وکالت و مشاوره حقوقی مانند سایر حوزه های تخصصی و علمی، باید مبتنی بر صلاحیت علمی و توانایی های اشخاص و متناسب با نیازهای جامعه باشد. لذا دخالت اشخاص غیر متخصص در این حوزه به شکل فردی یا موسسه حقوقی، مصداق بارز جرم تظاهر به امر وکالت بوده و چنین امری مغایر با امنیت قضایی و حقوق اساسی ملت می باشد. جلوگیری از ثبت و برخورد قضایی با اینگونه اشخاص مورد مطالبه می باشد.

۴- اتحادیه تاکید و انتظار دارد مفاد مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام به عنوان قانون حاکم مبنی بر برابری شأن وکیل و قاضی و تأمینات شغلی در مقام دفاع با رعایت اصل تساوی وکلای دادگستری در دستگاه عدالت معمول و مجری گردد، لذا اتحادیه خواستار آن است که با توسل به ساز و کارهای قانونی نسبت به رفع مشکل از وکلایی که به مناسبت دفاع از موکلین خود گرفتار شده اند، اقدام مقتضی و عاجل بعمل آید.

۵- تبصره ماده ۴۸ قانون آیین دادرسی کیفری مصوب ۱۳۹۲ حق دسترسی آزاد مردم به وکیل را محدود می کند و خلاف اصل ۳۵ قانون اساسی و قواعد بین المللی و مغایر میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی که به تصویب مجلسین نیز رسیده و همچنین مغایر حقوق شهروندی بوده و این نشست به لحاظ در شرف انقضاء بودن دوره آزمایشی این قانون، به حذف تبصره مذکور در مصوبات آتی مجلس تاکید دارد.

۶- هیأت عمومی بر گردش آزاد اطلاعات و دسترسی اختیاری آحاد ملت در جهت نظارت بهتر و شفافیت هر چه تمام تر، به عنوان یکی از مظاهر حقوق شهروندی تاکید و اصرار دارد

۷- اتحادیه تاکید دارد که کانون های وکلای دادگستری از شمول قانون اجرای سیاستهای کلی اصل ۴۴ قانون اساسی که مبتنی بر مبانی اقتصادی است خارج بوده و تصمیم هیات مقررات زدایی و تسهیل مجوزهای کسب وکار که کانونهای وکلا را مکلف به ثبت نام در سامانه کسب و کار وزارت اقتصاد و دارایی نموده است، مخالف قوانین و ماهیت حرفه مستقل وکالت است و ملازمه با دخالت دولت در این امر دارد.


هیأت عمومی ضمن تشکر از مهمان نوازی کانون محترم وکلای دادگستری چهارمحال و بختیاری و سپاس از همه دست اندرکاران برگزاری همایش اعلام می دارد. میزبان اجلاس آتی اسکودا کانون محترم
 وکلای دادگستری آذربایجان شرقی است.

سی امین همایش سراسری کانون های وکلای دادگستری ایران  در ساعت ۱۴:۰۰ روز پنجشنبه ۱۳۹۷/۲/۲۰به پایان رسید

 

 

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]
لینک کوتاه : https://scoda.org/?p=25724
  • 1884 بازدید
  • دیدگاه‌ها برای مشروح مذاکرات و مصوبات سی امین همایش سراسری اسکودا در شهرکرد بسته هستند

برچسب ها

ثبت دیدگاه

در انتظار بررسی : 0

دیدگاهها بسته است.

تماس باما