• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - رمضان - 1445
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
21

مشروح گزارش افتتاحیه بیست و نهمین همایش اتحادیه سراسری کانون های وکلای دادگستری ایران

  • کد خبر : 25702
  • ۰۶ دی ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۵

پس از تلاوت قرآن مجید و پخش سرود رسمی جمهوری اسلامی ایران خانم نوال نزاری رئیس کانون وکلای خوزستان به عنوان اولین سخنران ضمن خوش آمد گویی به میهمانان گفت: کارکرد کانون های وکلا تضمین دموکراسی و حمایت از حقوق مردم است رئیس کانون وکلای خوزستان گفت: کارکرد کانون های وکلا به عنوان یک نهاد مدنی […]

پس از تلاوت قرآن مجید و پخش سرود رسمی جمهوری اسلامی ایران خانم نوال نزاری رئیس کانون وکلای خوزستان به عنوان اولین سخنران ضمن خوش آمد گویی به میهمانان گفت: کارکرد کانون های وکلا تضمین دموکراسی و حمایت از حقوق مردم است
رئیس کانون وکلای خوزستان گفت: کارکرد کانون های وکلا به عنوان یک نهاد مدنی تضمین دموکراسی و حمایت از حقوق مردم است و از زمان تشکیل و کسب استقلال همواره در کنار قضات وظایف سنگین امور دادرسی در مراجع قضائی را عهده دار بوده اند.
خوزستان خطه بزرگ مردان و بزرگ زنان ایثار و انسانیت، سرزمین علی ابن مهزیار اهوازی مفتخر است میزبان بیست و نهمین همایش اتحادیه سراسری کانون های وکلای دادگستری ایران باشد و قدوم بزرگ مردان و بزرگ زنان عرصه وکالت، دفاع و پیشروان حمایت از حق و حقوق ستمدیدگان بر خاک آن نقش بندد و مانند همیشه برای سرنوشت و سیر آینده نهاد وکالت تصمیماتی مؤثر و کارآمد و درخور شأن کهن ترین و مهمترین نهاد مدنی کشور اتخاذ نماید.
وی افزود: امیدوارم بتوانیم میزبانی راستین و احیاگر نقش و رسالت مقدس حفظ شأن و کرامت نهاد وکالت باشیم؛ نسبت به استقرار حاکمیت قانون و امنیت قضائی برای آحاد ملت بزرگ و شریف ایران امیدوار هستیم.
رئیس کانون وکلای خوزستان تصریح کرد: کانون های وکلای دادگسری به عنوان یکی از قدیمی ترین نهاد مدنی در عرصه صیانت از حقوق شهروندی و گسترش عدالت فعالیت کرده است؛ یکی از ابزارهای حاکمیت قانون و تأمین حقوق شهروندی کانون های وکلا هستند.
نزاری ادامه داد: کارکرد کانون های وکلا به عنوان یک نهاد مدنی تضمین دموکراسی و حمایت از حقوق مردم است و از زمان تشکیل و کسب استقلال همواره در کنار قضات وظایف سنگین امور دادرسی در مراجع قضائی را عهده دار بوده اند.
وی بیان کرد: نقش وکیل به عنوان یکی از دو بازوی عدالت در تحقق دادرسی عادلانه انکارناپذیر است، لاکن برای اجرای اصل دادرسی عادلانه وکیل باید از استقلال کافی برخوردار باشد.
رئیس کانون وکلای خوزستان یادآور شد: وکیل نماد حق دفاع اصحاب دعوی است و چنانچه این نماد لطمه یا آسیب ببیند در واقع امنیت حق دفاع آسیب دیده؛ بنابراین وقتی صحبت از استقلال می شود یعنی برخورداری از مصونیت شغلی است.
نزاری اضافه کرد: بدیهی است قوه قضائیه و مجلس شورای اسلامی نقش بسزایی در راستای اجرایی شدن استقلال وکیل دارند و انتظار می رود که این دو نهاد نقش تاریخی خویش را در این زمینه ایفا نمایند و در طرح ها و لوایح به ویژه طرح ها و لوایحی که مربوط به وکلا و کانون های وکلا است از وکلا به عنوان متخصصان استفاده شوند.

وی ابراز امیدواری کرد: امید است الزامی شدن وکالت و خدمات وکالت در راستای کاهش کار و دسترسی به یک دادرسی عادلانه گام های مثبتی با کمک اتحادیه سراسری کانون های وکلای دادگستری کشور برداشته شود چون کانون وکلا تنها یک نهاد صنفی صرف نیست که تنها مسئولیت رسیدگی به مسائل صنفی وکلا را دارد بلکه کانون وکلا نقش مهمی در صیانت از حقوق مردم را ایفاد می کند.
رئیس کانون وکلای خوزستان در پایان گفت: امیدوارم استقرار حاکمیت قانون و امنیت قضایی برای آحاد ملت بزرگ و شریف ایران استمرار داشته باشد.

دبیر بیست و نهمین همایش سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران: لزوم آموزش جامعه دستیابی به اهداف کلان وکلا
محمد امین درویش عضو اصلی کانون وکلای دادگستری خوزستان: بدون هدایت، فرهنگ سازی، آموزش و آگاه سازی افراد جامعه به عنوان یک مجموعه کلی امکان دستیابی به اهداف کلان جامعه وکلا با تعذر جدی مواجه می‌شود.
محمدامین درویش در بیست و نهمین همایش اتحادیه سراسری کانون وکلای دادگستری ایران اظهار کرد: باعث افتخار و مباهات اعضای هیئت مدیره کانون وکلای خوزستان و وکلای استان است که توفیق میزبانی تأثیرگذار‌ترین جامعه حقوقی و وکالتی کشور را برعهده دارد.
وی افزود: این فرصت ماندگار و ارزشمند را غنیمت می‌شماریم تا تمامی تلاش و اهتمام خود را به برداشتن گام‌های بلند و استوار در راستای اعتلای خانواده بزرگ وکلا متمرکز کنیم.
دبیر بیست و نهمین همایش سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران تصریح کرد: کانون‌های وکلای دادگستری به عنوان یکی از برجسته‌ترین نهادهای تأثیرگذار در هر جامعه به شمار می‌روند که با توجه به بنیاد و ساختارهای قانونی، حقوقی و شیوه تشکیل و اداره آن‌ها می‌توانند سهم بسزایی در تدوین و هدایت معادلات حقوقی، قضائی و تقنینی ایفا کنند.
درویش ادامه داد: این تأثیر در ارتباط با لایه‌های اجتماع از هدایت و فراهم کردن بسترهای کافی و لازم در اعتماد جامعه، به فرآیند دفاع وکلای با کیفیت، نمود و ظهور بارز و آشکاری دارد.
وی بیان کرد: بدون هدایت، فرهنگ سازی، آموزش و آگاه سازی افراد جامعه به عنوان یک مجموعه کلی امکان دستیابی به اهداف کلان جامعه وکلا با تعذر جدی مواجه می‌شود.
عضو اصلی هیئت مدیره کانون وکلای دادگستری خوزستان یادآور شد: ارتباط وکلا با جامعه مستلزم دسترسی کامل و مستقل به رسانه‌های جمعی بوده و لزوم  تأسیس رسانه مستقل کانون وکلای دادگستری غیرقابل انکار و مستلزم مناقشه نیست.
درویش عنوان کرد: کلیه اقدامات و تلاش‌های کانون وکلا از جمله برگزاری آزمون، پذیرش، تربیت کارآموزان، صدور پروانه، آموزش و نظارت بر وکلا همگی به منظور نیل به هدف اساسی یعنی اعتمادسازی جامعه محور، در مراجعه به وکلا در همه شئون حقوقی خود از یک طرف و ارائه دفاع مستقل، کارآمد و با کیفیت توسط وکلای دادگستری از طرف دیگر است.
وی با اشاره به اینکه اصولا دغدغه استقلال هم به همین منظور همواره وجود داشته است، تأکید کرد: باید به سمتی جهش کنیم که تمامی افراد جامعه هم در صیانت و هم در دفاع از حقوق خود بی‌واسطه و بدون تأمل به وکیل مدافع مراجعه و اعتماد و وی را پیشتیبان خود احساس کنند.
دبیر بیست و نهمین همایش سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران اظهار کرد: ارتباط و تعامل با کلیت مجموعه دولت، ضروری هست و جنس این تعامل از نوع آگاه سازی، انتقال فکر و حتی گاهی هشدار است.
درویش با اشاره به اینکه استقلال وکیل، مستلزم استقلال کانون وکلا است، گفت:
ادامه مجادلات به ارائه توجهیات و دلایل استفاده کانون وکلا که در سال‌های اخیر حجم بالایی از افکار مدافعان و ره پویان عدالت را درگیر خود کرده بود، در حال حاضر دیگر ضرورت ندارد چون گنجایش فکری مخالفان به تحلیل رفته و خروجی آن همانند اسلحه بدون خشاب نه صدایی دارد و نه گوشی که توانایی شنیدن داشته باشد.
وی با اشاره به اینکه دفاع مؤثر و با کیفیت به طور کلی نتیجه استقلال فکری، فردی و سازمانی وکیل و تسلط به فنون حرفه‌ای دفاع است، ادامه داد: توانمندسازی وکلا قطعا در توانمندی کانون‌های وکلای دادگستری مؤثر است.
دبیر بیست و نهمین همایش سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران با اشاره به اینکه اداره کانون وکلا به صورت جمعی است، بیان کرد: این مدیریت فقط به فکر مدیریتی هیئت مدیره محدود نیست و در همه حال باید اراده جمعی در دخالت و مشارکت وکلا فراهم شود.
درویش یادآور شد: کانون وکلا ذاتا و به طور بنیادی از توانایی و اقتدار قانونی کافی برخودار می‌باشد؛ البته نفوذ این اقتدار مستلزم خودباوری، مشارکت، اتحاد و همبستگی وکلا است.
وی با اشاره به اینکه نگاه به کانون وکلا به عنوان یک نهاد صنفی نگاهی ناقص است، اضافه کرد: کانون‌های وکلای دادگستری بالقوه این توانایی را دارند که به عنوان یک نهاد توانمند و مقتدر مرجع ارائه تدوین و سیاست گذاری در تمامی زمینه‌های حقوقی، قضایی و حتی اجتماعی قرار گیرند.
عضو اصلی هیئت مدیره کانون وکلای دادگستری خوزستان عنوان کرد: تدارک و برگزاری بیست و نهمین همایش اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران حاصل همت و تلاش شبانه روزی وکلای جوان، خلاق و دلسوز استان است با‌‌ همان عقبه فکری اما با نگاهی نو درصدد ایجاد اجتماعی فراگیر بین مجموعه وکالت، دولت و سایر نهادهای تأثیرگذار است.
درویش در پایان بیان کرد: امیدورام همه راه‌ها به شاهراه صواب پر ضیاء متصل شود تا تمام کسانی که در مسیر خطیر دفاع استقلالی قرار می‌گیرند، روشنایی پایان راه را به خوبی مشاهد کنند.

افشارنیا در بیست و نهمین همایش اتحادیه سراسری کانون وکلای دادگستری ایران اظهار کرد: طی سال‌های اخیر محور اصلی این همایش‌ها اثبات هویت بوده و در واقع کانون وکلا به دنبال تثبیت موقعیت و جایگاه به عنوان کانونی مستقل از حاکمیت و دستگاه قضایی و اجرایی کشور هستند.

رئیس دادگستری استان خوزستان افزود: کانون وکلا در زمینه دستیابی به استقلال مدنظر و حفظ آن حتما رنج بسیاری را متحمل، مقالات متعددی نوشته و همایش‌های بی‌شماری هم برگزار کردند. در ادوار اخیر یعنی در دوازده سالی که این کانون شکل گرفته رشته اصلی کلام این همایش‌ها حفظ هویت مستقل کانون بوده است.

وی تصریح کرد: اعضای مجلس قانون گذاری عمدتا به دنبال وضع قوانینی هستند که دستگاه قضائی را در مضیقه و تنگنا قرار دهند و ظاهرا اینکه استقلال این دستگاه به رسمیت شمرده باشد خیلی مورد توجه دستگاه اجرایی نیست و لوایح و قوانین به تصویب رسیده نشان گر آن است.

افشارنیا ادامه داد: بست نشینی مردم در ۱۹۰۵ میلادی برای تحقق خواسته خود مبنی بر تأسیس عدالتخوانه و مصلحت خوانه بود که در نهایت منجر به صدور فرمان مظفرالدین شاه برای همین کار شد و نزدیک به یک قرن از استقلال دستگاه قضائی می‌گذرد.

وی بیان کرد: در کانون وکلا نیز اوضاع به همین منوال بوده و لایحه استقلال کانون وکلای دادگستری به تصویب رسید و از آن روز شاهد این هستیم که به نحوی مستقل و مجزا از دستگاه قضائی به کار خود ادامه می‌دهند.

رئیس دادگستری خوزستان یادآور شد: بعد از پیروزی شکوه‌مند انقلاب اسلامی نزدیک به ۱۸ سال وضعیت کانون وکلا به تعلیق درآمد و این دولت بود که برای آن مدیری منصوب و به شکل دولتی اداره می‌شد.

افشارنیا اضافه کرد: البته قوه قضائیه هم از تغییرات بی‌نصیب نبود و تشکیلات و ساختار آن مرتبا دچار تحول شد و هنوز نمی‌دانیم آیا ممکن است نمایندگان روزی طرح جدیدی را به مجلس ببرند تا ساختار فعلی دادگستری را دستخوش تحولات یا تغییرات جدید کنند یا اینکه خیر و این هم یک گرفتاری و رنج و درد مشترک است که جامعه حقوقی کشور به آن مبتلا هستند.

وی اظهار کرد: به عنوان شهروند معتقدم دیدگاه‌های هر دو گروه و نهاد از جامعیت کافی برخوردار نیست.

رئیس دادگستری خوزستان گفت: ارزیابی‌های متعددی در دستگاه قضائی انجام می‌شود که بر اساس آن افرادی که از مسیر سلامت و عدالت خارج شده باشند را شناسایی، از کار معلق و در نهایت به دست قضات در دادگاه عالی نظامی قضات از خدمت سلب صلاحیت می‌شوند.

افشارنیا با اشاره به لزوم اصلاح ساختار کانون وکلا گفت: ساز و کار قوی و مؤثری نداریم که در زمینه ارزیابی و نظارتی همه وکلا را تحت پوشش قرار بدهد تا خودشان این پایش را انجام بدهد بدون اینکه کسی از بیرون دستی دراز کند و آن‌ها را پایش کند.

وی با اشاره به اینکه جامعه حقوقی دادگستری خوزستان خواستار حفظ استقلال کانون وکلا است، افزود: این استقلال به برکت سال‌ها تلاش و کوشش وکلا ایجاد شده و ما نیز خواستار حفظ آن هستیم.

رئیس دادگستری خوزستان تأکید کرد: ساختار وکالت و قضاوت باید جدا باشد تا وکیل با شجاعت با رعایت شئونات در جلسات دادرسی شرکت و به وظیفه خطیر خود که دفاع از موکل است، عمل کند. دوگانگی صدور پروانه وکالت برای وکلای کشور یکی از مشکلات موجود است و اصلا پسندیده نیست که دو نوع وکیل را در محاکم قضایی ببینیم؛ این شایسته نیست که گروهی از وکلا از طریق ماده ۱۵۷ و گروهی نیز از طریق کانون وکلا پروانه بگیرند و باید از این دوگانگی خارج شد. حداقل در یک دهه اخیر که شرف حضور در خوزستان و افتخار خدمت رسانی را داشتم؛ روابط بسیار حسنه و دوستانه‌ای برقرار و هیچ مرز و خطی بین دادگستری و وکلا در این استان وجود ندارد.

رئیس دادگستری خوزستان در پایان با اشاره به اینکه جذب تعداد مشخص در هر آزمون وکلا (تعداد جذب از سوی کانون وکلا اعلام می‌شود) هماهنگ با کانون وکلای استان در خوزستان انجام می‌شود، گفت: کارهای مربوط به جذب وکلا در استان عاقلانه و مدبرانه پیگیری می‌شود.


غلامرضا شریعتی صبح امروز در بیست و نهمین همایش سراسری کانون‌های وکلا دادگستری ایران اسکودا ضمن عرض خوش‌آمدگویی به حضار گفت: در اسناد حقوق بشری و قوانین داخلی حق داشتن وکیل از شرایط اساسی داشتن عدالت است که در قانون اساسی ما هم به آن اشاره شده و گفته شده است در تمام دادگاه طرفین حق گرفتن وکیل دارند و باید امکان تعیین وکیل فراهم شود.

وی با تشریح اهمیت قانون اساسی اظهار داشت: قانون اساسی برترین قانون است و هیچ قانونی نباید با آن در تضاد باشد. این حق به دلیل اهمیتی که دارد در قانون آزادی‌های مشروع و دیگر قوانین نیز مورد توجه قرار گرفته است.

استاندار خوزستان با بیان اینکه اگر فرهنگ وکالت به خوبی بیان شود از تعداد پرونده‌ها کم می‌شود، تصریح کرد: شان رئیس کانون وکلا مانند دادستان کل کشور است. کانون وکلا افتخار دفاع از حقوق شهروندی را دارد.

شریعتی با بیان اینکه ضرورت استقلال کانون وکلا باید مورد اهتمام جدی قرار گیرد، خاطرنشان کرد: استقلال کانون وکلا و وکیل را تضمین کنند، حق دفاع است؛ به عبارت دیگر هرچه جامعه پیشرفته‌تر باشد جایگاه وکیل رفیع‌تر است. دولت تدبیر و امید در زمینه حقوق شهروندی به احترام وکلا توجه ویژه دارد و در موقع تدوین منشور حقوق شهروندی از نظرات این قشر استفاده کرد.

پروانه سلحشوری در بیست و نهمین همایش سراسری کانونهای وکلا دادگستری ایران گفت: باید به نقش و جایگاه اجتماعی وکیل بیشتر اشاره کرد وکیل را اگر یک کنشگر اجتماعی بدانیم نقش کانون وکلا در توسعه اجتماعی بسیار مهم است.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: از معدود نهادهای که توانسته هویت خود را حفظ کند کانون وکلا است اگرچه در این راه هزینه زیاد داده‌ است. وکلا هیچگاه از حق کوتاه نیامدند وکلا مشکلات جامعه را حس می‌کنند من به کانون خوزستان تبریک می‌گویم که یک زن را به عنوان رئیس کانون خوزستان انتخاب کرده اند زنان به چنین موقعیت‌هایی نیاز دارد.
رئیس فراکسیون زنان مجلس با بیان اینکه در توسعه اجتماعی یک وکیل باید بر مواضع خود استوار باشد و باعث پیشبرد جامعه شود و شما وکلا نقش مهمی در پیشبرد جامعه دارید گفت:
کانون وکلا و وکیل حمایت از حقوق شهروندی را برعهده دارد امیدواریم در کشور شاهد این باشیم حقوق شهروندی در حد شعار نماند مردم دارای حق هستند و ما کسانی هستیم که از حقوق مردم دفاع می کنیم. شما در مقام صبر توانستید سنگ را تبدیل به لعل کنید
شما نخبگان جامعه با پافشاری بر استقلال یک نهاد مدنی سهم به سزایی در پیش برد کشور دارید.

قره سید رومیانی در بیست و نهمین همایش اتحادیه سراسری کانون وکلای دادگستری ایران اظهار کرد: سلام وزیر دادگستری را به حاضران ابلاغ می‌کنم و با توجه به تشکیل شورای عالی قضایی در ایلام فرصت حضور در این برنامه را نداشت.
وی افزود: وکلا در جلسه مشترک با وزیر دادگستری که چندی پیش برگزار شد ۲۸ معضل و دغدغه حوزه کاری خود را احصاء کردند که باید در خصوص آن‌ها تدابیر لازم اندیشیده شود و نکته بسیار مهم این است که دولت تدبیر و امید دولتی حقوقی است و این انتظار از حقوقدانان وجود دارد که منویات مقام معظم رهبری و تدابیر رئیس جمهوری در حوزه حقوقی را محقق کنند.
معاون حقوقی و امور مجلس وزیر دادگستری تصریح کرد: نورافکن‌های اجرایی شدن قانون باید به واسطه متخصصان امر حقوقی روشن شود؛ این نورافکن‌های آگاه بخشی و اطلاع رسانی می‌تواند به نحو احسن توسط وکلا در حوزه قضایی و همه دستگاه‌های اجرایی روشن شود.
قره سید رومیانی با اشاره به پذیرش نقد همه وکلا و افراد حقوقی گفت: اصلاح مشکلات پیش روی حوزه وکلا یکی از موضوعات است و می‌توان موضوعات گسترده تری را دنبال کرد.
وی خبر داد: در وزارت دادگستری به این جمع بندی رسیدیم که کارگروهی را تشکیل و ارتباط وزارت دادگستری و معاونت حقوقی ریاست جمهوری با کانون‌های وکلا تعمیق بیشتری یابد؛ همچنین موضوعات و دغدغه‌های مطرح شده از سوی اتحادیه کانون‌های وکلا را احصاء و راهکار برون رفت آن را ارائه می‌کنیم.
معاون حقوقی و امور مجلس وزیر دادگستری درد پایان بیان کرد: امیدوارم شاهد روزی باشیم که تمام دغدغه‌های بزرگ جامعه وکالت از بین برود و این استقلال هم با نهایت زیبایی محقق شود.

سید محمود مصطفوی کاشانی در بیست و نهمین همایش اتحادیه سراسری کانون های وکلای دادگستری ایران با اشاره به اینکه ۲۵ کانون وکلا در استان‌های مختلف فعال هستند، اظهار کرد: حرفه وکالت با چالش‌های بزرگی روبرو است و قطعا این وکلای دادگستری هستند که باید این چالش‌ها را در روند اجرای برنامه‌ها و وظایف خود شناسایی و با آن‌ها برخورد کنند.
وی افزود: جامعه ما با چالش‌های بزرگی روبرو است و مایه نگرانی عموم مردم و بیشتر از همه فرهیختگان است که از آن جمله می‌توان به بحران اقتصادی، بیکاری نسل جوان، فارغ التحصیلان دانشگاه‌ها، بزهکاری بی‌سابقه اشاره کرد.
عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به اینکه کشورهای پیشرفته در سایه قانون به جایی رسیده‌اند، تصریح کرد: مصلحت اندیشی یعنی پایمال شدن قانون به عناوین مختلف، بنابراین تلاش برای حکومت قانون بزرگ‌ترین وظیفه وکلای دادگستری است.
کاشانی با اشاره به اینکه نخستین قانون تصویب شده در جهان ۲۳۰ سال قبل قانون اساسی ایالت متحده آمریکا بود، بیان کرد: رئیس جمهور این کشور نیز سوگند یاد کرده تا از این قانون اساسی حفاظت، پشتیبانی و دفاع کند.
وی عنوان کرد: اگر روند رویدادهای ۴۰ سال اخیر را مرور کنیم مشخص می‌شود که بیشترین آسیب به عدالت در کشور از راه تجاوز به قانون اساسی رخ داده است.
عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی در پایان انتقاد کرد: وجود ۱۵ میلیون پرونده سالانه در دستگاه قضائی یک سوء مدیریت و در حقیقت به دلیل اصلاح نشدن قوانین کهنه ۹۰ سال قبل پیش می‌آید.

حجت الاسلام ناصری‌نژاد در بیست و نهمین همایش اتحادیه سراسری کانون های وکلای دادگستری ایران گفت: من خود را از جامعه حقوقی می‌دانم آن زمان که قاضی بودم و در قوه قضاییه سمت داشتم بسیار سعی می‌کردم احترام خاصی به وکلا بگذارم.

نماینده مردم شادگان در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: بحث عدالت بسیار مهم است و جایگاه ویژه‌ای در اسلام دارد و هدف اساسی ارسال پیامبران رسیدن به عدالت است یکی راههای تحقق عدالت حاکمیت قانون است. اگر قانون بخوبی عمل شود بسیاری از مشکلات حل می‌شود ما باید به قانون پایبند باشیم.

وی افزود کمیسیون قضایی مجلس نهاد پر ارزشی است که می‌تواند در اجرای قوانین و وضع قوانین کمک کند و مغز متفکر کشور در وضع قوانین است. وکلا در امر قانونگذاری به کمیسیون قضایی کمک کنند ما حاضریم در کمیسون قضایی نظرات شما را بشنویم
به خاطر احترام به وکلا در این جلسه حاضر شدم.

وی با اشاره به مشکلات عدیده خوزستان در مسائل مربوط به محیط زیست با کمک خواستن از جامعه وکلا گفت: ما بهکمک شما احتیاج داریم. شما از محیط زیست دفاع کنید
وی با بیان اینکه در برهه از تاریخ گفتند: خوزستان آب‌های زیادی دارد که به سمت دریا می‌رود و اگر مهار نشود به هدر رفته است گفت:  انتقال آب‌های خوزستان به جاهای دیگر اشتباه بود نتیجه این شد که آب‌های شور دریا تا اهواز پیش روی کرد و در زمین هم تاثیر گذاشت باعث شد زمین خوزستان تبدیل به شوره زار شود و درآینده بحران طوفان نمک خواهیم داشت.

عبدالرحیم سمسارزاده در بیست و نهمین همایش اتحادیه سراسری کانون وکلای دادگستری ایران اظهار کرد: بیان شأن وکالت که همچنان مانند شأن قضاوت باید در جامعه اهمیت داشته باشد؛ در کمتر شغلی دیده شده که از کلمه شأن استفاده شود ولی در قضاوت و وکالت از آن بهره‌مند می‌شوند.

وی افزود: اگر نظارت بر هر دو شغل نباشد و یا اینکه اگر این کلمه (شأن) توسط هر کدام از گروه‌ها رعایت نشود ضمانت اجرایی نخواهد داشت؛ این شأن و رعایت آن یک حق است و در مقابل هر حقی یک تکلیفی هم وجود دارد و بایستی رعایت شود.

رئیس شعبه چهارم دادگاه عالی انتظامی قضات تصریح کرد: شأن وکالت با توجه به اینکه همگی از فرهیختگان هستند برای کل جامعه ضروری و حائز اهمیت است. وکالت و قضاوت هر دو در راه احقاق حق و تحقق یک دادرسی عادلانه در جامعه حرکت می‌کنند. وی بیان کرد: رابطه بین قاضی و وکیل که هر دو آن‌ها را بازوان دستگاه قضایی می‌دانیم بایستی به صورت دوستی، عادلانه و نحوی باشد که جامعه و عموم مردم با کیفیت بالایی از آن‌ها استفاده کند.

سمسار زاده با اشاره به اینکه متأسفانه در سال‌های اخیر این رابطه بسیار نامطلوب و چالشی شد، گفت: امروز باب شده که می‌گویند وکیل در مقابل قاضی است ولی این اصلا درست نیست چون وکیل مدافع مدعی است و اصلا هیچ کدام (وکیل یا قاضی) در مقابل یکدیگر نیستند.

سمسار‌زاده انتقاد کرد: گاهی مواقع رفتار خلاف شأنی هست که ممکن است در بین قضات یا وکلا دادگاه رخ دهد که مثلا وکیل در لایحه های تقدیمی به قاضی توهین می‌کند. وی با اشاره به اینکه متأسفانه گا‌ها مردم در جامعه به این دو قشر بدبین هستند، گفت: معمولا تخلفاتی که برای وکلا دیده می‌شود و برای اکثرا هم مجازات دیده شده یا تخلف از قسم یا عدم رعایت شأن است.

وی بیان کرد: همه حقوقدانان این کشور آزادی خواه هستند و باید حرف دل خود و مردم را بزنند؛ بنابراین وکلا هم می‌توانند جنبشی برای مسائل محیط زیست داشته باشند چون دفاع از مردم هست چون ایجاد آلودگی در محیط زیست سالم که همه ما برای ادامه زندگی به آن نیاز داریم، تخلف است. هرچه قاضی خوب، عادل، عالم، شایسته و قانون خوب داشته باشیم اگر نظارت بر رفتار آن‌ها نداشته باشد، به مشکل برمی خوریم. وی در پایان گفت: اگر قانون خوب داشته باشیم و وکیل توانمند باشد ولی نظارت بر آن‌ها نباشد با مشکل برمی خوریم، بنابراین می‌طلبد که قانون مستقل وکلا تصویب شود تا هم استقلال وکلا حفظ شود و هم مردم از آن‌ها بهره‌مند شوند.

وی اظهار کرد: بیان شأن وکالت که همچنان مانند شأن قضاوت باید در جامعه اهمیت داشته باشد؛ در کمتر شغلی دیده شده که از کلمه شأن استفاده شود ولی در قضاوت و وکالت از آن بهره‌مند می‌شوند. وی افزود: اگر نظارت بر هر دو شغل نباشد و یا اینکه اگر این کلمه (شأن) توسط هر کدام از گروه‌ها رعایت نشود ضمانت اجرایی نخواهد داشت؛ این شأن و رعایت آن یک حق است و در مقابل هر حقی یک تکلیفی هم وجود دارد و بایستی رعایت شود.

وی تصریح کرد: شأن وکالت با توجه به اینکه همگی از فرهیختگان هستند برای کل جامعه ضروری و حائز اهمیت است. وکالت و قضاوت هر دو در راه احقاق حق و تحقق یک دادرسی عادلانه در جامعه حرکت می‌کنند. رابطه بین قاضی و وکیل که هر دو آن‌ها را بازوان دستگاه قضایی می‌دانیم بایستی به صورت دوستی، عادلانه و نحوی باشد که جامعه و عموم مردم با کیفیت بالایی از آن‌ها استفاده کند.

رئیس شعبه چهارم دادگاه عالی انتظامی قضات با اشاره به اینکه متأسفانه در سال‌های اخیر این رابطه بسیار نامطلوب و چالشی شد، گفت: امروز باب شده که می‌گویند وکیل در مقابل قاضی است ولی این اصلا درست نیست چون وکیل مدافع مدعی است و اصلا هیچ کدام (وکیل یا قاضی) در مقابل یکدیگر نیستند.

وی افزود: گاهی مواقع رفتار خلاف شأنی هست که ممکن است در بین قضات یا وکلا دادگاه رخ دهد که مثلا وکیل به قاضی توهین می‌کند. وی با اشاره به اینکه متأسفانه گا‌ها مردم در جامعه به این دو قشر بدبین هستند، گفت: معمولا تخلفاتی که برای وکلا دیده می‌شود و برای اکثرا هم مجازات دیده شده یا تخلف از قسم یا عدم رعایت شأن است. رئیس شعبه چهارم دادگاه عالی انتظامی قضات بیان کرد: همه حقوقدانان این کشور آزادی خواه هستند و باید حرف دل خود و مردم را بزنند؛ بنابراین وکلا هم می‌توانند جنبشی برای مسائل محیط زیست داشته باشند چون دفاع از مردم هست چون ایجاد آلودگی در محیط زیست سالم که همه ما برای ادامه زندگی به آن نیاز داریم، تخلف است.

سمسارزاده عنوان کرد: هرچه قاضی خوب، عادل، عالم، شایسته و قانون خوب داشته باشیم اگر نظارت بر رفتار آن‌ها نداشته باشد، به مشکل برمی خوریم.

وی گفت: اگر قانون خوب داشته باشیم و وکیل توانمند باشد ولی نظارت بر آن‌ها نباشد با مشکل برمی خوریم، بنابراین می‌طلبد که قانون مستقل وکلا تصویب شود تا هم استقلال وکلا حفظ شود و هم مردم از آن‌ها بهره‌مند شوند.

روح الله وکیلی در بیست و نهمین همایش اتحادیه سراسری کانون وکلای دادگستری ایران اظهار کرد: قریب به ۴۵ شب قبل کرمانشاه لرزید، پشت چهره زلزله زده‌ها بغض جمع شده آن‌ها را دیدیم، پشت خدا کریم است گفتن‌هایشان چه حرف‌های ناگفتنی و پشت سکوت پدر فرزند از دست داده چه غرور و ترس و دردی نهفته بود.
وی افزود: در کانون وکلا جزو اولین نهاد مدنی بودیم که با بسیج امکانات اقلام اولیه موردنیاز زلزله زدگان را به نیابت از کانون‌های سراسر کشور به مناطق زلزله زده ارسال کردیم.
رئیس کانون وکلای دادگستری کرمانشاه تصریح کرد: با وقوع زلزله دیگر از منطقه فولادی خبری نبود، روستا‌ها ویران شده و اجساد زیادی زیر خاک منتظر بودند تا عزیزانشان آن‌ها را از زیر آوار بیرون بیاورند.
وکیلی انتقاد کرد: هم اکنون طفل ۵ ساله‌ای که مورد عمل جراحی قلب باز قرار گرفته به دلیل نبودن کانکس کماکان در بیمارستان نگهداری می‌شود.
وی با اشاره به اینکه هیچ کسی در این سرمای سوزان نمی‌تواند بیشتر از دو ساعت در چادر سپری کند، خبر داد: در حال حاضر هفت هزار و ۵۰۰ کانکس نیاز داریم ولی فقط یک هزار و ۵۰۰ کانکس برای آن‌ها ارسال شده است.
رئیس کانون وکلای دادگستری کرمانشاه خطاب به اعضای کانون وکلای کشور گفت: ارسال کمک‌های شما نماد مردمداری، همبستگی و وحدت ملی شماست اما کافی نیست؛ همکاران من در کانون وکلای سراسر کشور ظرف ۵ روز ۲۰۰ تن کالا را به مناطق زلزله زده ارسال کردند.
وکیلی در پایان عنوان کرد: امروز پیام کرمانشاه این است که سوز سرمای ناامیدی از داشته‌هایی که زمانی به آن‌ها تکیه داده شده بود به استخوانمان رسیده اما باید سرپا ایستاد چون می‌دانیم به همت شما این زمستان سرخواهد آمد.

بهمن کشاورز در بیست و نهمین اجلاس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران در اهواز گفت: هر آنچه شنیدیم، مؤید این امر است که حسن تفاهم داریم و درد را می‌شناسیم. خوشحالم که در راس دادگستری خوزستان مثل اکثریت دادگستری‌های کشور فرد حرفه‌ای و آشنا به حقوق قرار دارد. اینکه بگوییم رئیس دادگستری آشنا به حقوق است هم جالب است.
وی ادامه داد: سوالی در ذهن من زنده شد. کسانی که هردو سیستم قضایی قبل و بعد از انقلاب را درک کردند، درحال انقراضند اما زنده هستند. در گذشته وکلا و قضات باهم تردد داشه و برخوردهای علمی داشتند و ندرتا برخوردهای اخلاقی رخ می‌داد ولی این حالت که لازم باشد وکیل دادگستری را عدلیه راه ندهند یا شرایط خاص وضع کنند، برای امثال بنده نوبر است و این سوال مطرح می‌شود که اگر فسادی باشد آیا وکیل به تنهایی می‌تواند فساد کند چگونه بکند و با چه کسی بکند.
رئیس اسکودا با بیان اینکه در زمینه رعایت شئون احتیاج به کار جدی است، اظهار داشت: اخلاق عمومی پایین آمده است در همه حرفه‌ها شاهد نزول هستیم. ما قبول داریم وکلا گاهی در لایحه‌های خود رعایت شئون نمی‌کنند اما این ناظر به نزول اخلاق عمومی است. قبلا شاهد نبودیم متصدی دادگاه وکیل را تو خطاب کند. همگی باید سعی در اصلاح خود کنیم و متعرضش نمی‌شویم.
کشاورز افزود: دوره تصدی من تمام شده است. از نواب و بازرسان تشکر می‌کنم. بدون کمک آن‌ها کاری پیش نمی‌رفت. دوستان دیگری هم در این راه ما را کمک کردند.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]
لینک کوتاه : https://scoda.org/?p=25702
  • 1295 بازدید
  • دیدگاه‌ها برای مشروح گزارش افتتاحیه بیست و نهمین همایش اتحادیه سراسری کانون های وکلای دادگستری ایران بسته هستند

برچسب ها

ثبت دیدگاه

در انتظار بررسی : 0

دیدگاهها بسته است.

تماس باما