• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - رمضان - 1445
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
13

نخستین همایش خشونت علیه زنان در کردستان برگزار شد

  • کد خبر : 25125
  • ۲۶ آبان ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۸

سنندج-همایش حقوقی، اجتماعی خشونت در خانواده با محوریت خشونت علیه زنان با حضور جمعی از مسئولان و مدیران استان، انجمن های غیر دولتی فعال در حوزه حمایت از زنان و کارشناسان این حوزه و جمع زیادی از زنان و مردم سنندج در مجتمع فجر این شهر برگزار شد. به گزارش خبرگزاری کردپرس امروز چهارشنبه ۲۱ […]

سنندج-همایش حقوقی، اجتماعی خشونت در خانواده با محوریت خشونت علیه زنان با حضور جمعی از مسئولان و مدیران استان، انجمن های غیر دولتی فعال در حوزه حمایت از زنان و کارشناسان این حوزه و جمع زیادی از زنان و مردم سنندج در مجتمع فجر این شهر برگزار شد.

IMAGE635514140403434516

به گزارش خبرگزاری کردپرس امروز چهارشنبه ۲۱ آبان ماه جاری نخستین همایش حقوقی، اجتماعی خشونت در خانواده با محوریت خشونت علیه زن با هدف کاهش خشونت در خانواده و به ویژه کاهش خشونت علیه زنان در جامعه با حضور تعدادی از مسؤلان و مدیران استان به ویژه استاندار کردستان، کارشناسان خانواده، اساتید دانشگاهی و فعالان و انجمن های غیر دولتی حوزه زنان و با استقبال مردم و به ویژه زنان در مجتمع فرهنگی هنری شهر سنندج با ارائه چندین سخنرانی و پانل تخصصی در این عرصه برگزار شد.
رئیس کانون وکلای دادگستری استان کردستان در ارتباط با برگزاری این همایش در گفتگو با خبرنگار کردپرس طی سخنانی اظهار داشت: این همایش توسط کانون وکلا و با همکاری امور بانوان و خانواده استانداری کردستان، جهاد دانشگاهی، بهزیستی، آموزش و پرورش، فرهنگ و ارشاد اسلامی، حوزه هنری، دادگستری کردستان، شورای شهر سنندج، سازمان های مردم نهاد و دانشگاه ها و چندین نهاد دیگر در سطح استان برگزار شده است.
حبیب الله مرادی افزود: این همایش یک روزه در محورهای خشونت جنسی، روانی، جسمی، حقوقی، اقتصادی، اجتماعی و خشونت در فضای مجازی برگزار می شود.
مرادی تصریح کرد: همچنین در این همایش سه پنل در حوزه های جامعه شناسی با سخنرانی دکتر سحابی، روانشناسی با سخنرانی دکتر امانی و حقوقی با سخنرانی هادی وحید برگزار شد.
وی اذعان داشت: بیش از ۳۰ مقاله در حوزه های مذکور به دبیرخانه این همایش ارسال شده است که از این تعداد مقاله رسیده، شش مقاله به عنوان مقالات برتر انتخاب که در این همایش قرائت و ارایه شد.
رئیس کانون وکلای استان کردستان گفت: همچنین در حاشیه این همایش برنامه جانبی شامل نمایشگاهی از محصولات فرهنگی مرتبط با محور هماش نیز در معرض دید عموم به نمایش گذاشته می شود و توزیع بروشور، ارسال پیام کوتاه، پخش فیلم و چندین سخنرانی از جمله دیگر برنامه های این همایش یک روزه بود.
مرادی با بیان اینکه خانواده مهمترین رکن اجتماع است و می تواند نقش مهمی در سعادت و توسعه جامعه ایفا کند اظهار داشت: داشتن جامعه سالم، سیاست، روابط اجتماعی سالم و اقتصاد پویا مرهون خانواده سالم است.
رئیس کانون وکلای دادگستری استان کردستان با اشاره به اینکه در دین مبین اسلام زنان از جایگاه ویژه ای برخوردار هستند و در قانون اساسی نیز به حق زنان توجه ویژه ای شده است گفت: لازم است مسئولان، قانون اساسی در زمینه حقوق زنان را رعایت و اجرایی کنند و اصلاح قوانین در خصوص زنان و رفع قوانین محدود کننده ضرورت دارد که امید است به این خواسته توجه جدی صورت بگیرد.

خشونت علیه زنان کاهش پیدا نکرده است

استاندار کردستان در قبل از ظهر این همایش حضور پیدا کرد و طی سخنانی اظهار داشت: خشونت علیه زنان سابقه تاریخی دارد چون میلیون ها سال پیش در حق زنان ظلم های زیادی شده است و دلیل آن هم به کنکاش جامعه شناختی تاریخی نیاز دارد.
عبدالمحمد زاهدی نوع خشونت نسبت به زنان در میان اقوام و ملل مختلف را متفاوت دانست و گفت: داشتن قدرت فیزیکی مردان نسبت به زنان یکی از دلایل خشونت علیه زنان است و در طول تاریخ در کلیه مقاطع، قدرت فیزیکی مرد بنای اولیه خشونت بوده است.
زاهدی افزود: زنان جامعه در برخی موارد نه از روی اجبار بلکه به عنوان یک حق، خشونت را پذیرفته اند اما اجرایی شدن قانون خشونت علیه زنان، زمانی کارآمد است که باورها و نگرش ها در رابطه با زنان تغییر کند.
وی تصریح کرد: خشونت علیه زنان در هیچ برهه ای از زمان کاهش زیادی پیدا نکرده است و جهان همیشه از خشونت علیه زنان رنج برده است اما مبارزه با خشونت علیه زنان نیازمند حرکت جمعی جامعه است.
نماینده عالی دولت با اشاره به وجود تفاوت های میان زن و مرد گفت: خشونت علیه زن تنها فیزیکی نیست بلکه می تواند به اشکال مختلف صورت گیرد اما زن به لحاظ خلقت هیچ تفاوتی با مرد ندارد هر دو انسان هستند در همین راستا طرفین باید نسبت به هم نگاه انسانی و برابر داشته باشند.

بیشتر خشونت ها در روابط میان زن و مرد ناشی از کمبودهای کودکی است

در این همایش یکی از استاد دانشگاهی در ارتباط با خشونت در خانواده و خشونت علیه زنان طی سخنانی اظهار داشت: امروز کانون خانواده، تحت تاثیر دنیای مجازی ارتباطات قرار گرفته و خشونت یکی از ارمغان های دنیای مجازی است.
دکتر احمد امانی افزود: علل خشونت در خانواده ها متاثر از دنیای روانشناختی انسان هاست و اکثر خشونت ها در روابط میان زن و مرد ناشی از کمبودهای دوران کودکی است.
امانی تصریح کرد: انسان موجودی روانی، زیستی، اجتماعی و اسطوره ای است و نیازهای مختلفی دارد و نیاز به آگاهی یکی از نیازهای اساسی و ضروری انسان است.
این روانشناس آموزش و مهارت آموزی قبل از ازدواج را یکی نیازهای ضروری دانست و اذعان داشت: آموزش و فرهنگسازی می تواند زنان جامعه را در مقابل آسیب های اجتماعی مصون نگهدارد.
گفتنی است این همایش برای نخستین بار است که در استان کردستان برگزار می‌شود و هدف از برگزاری آن نیز آشنایی و توانمندسازی زنان در خصوص خشونت‌های وارده علیه زنان و همچنین جلوگیری از ایجاد خشونت‌های علیه زنان در جامعه بوده است.

منبع وبسایت کانون کردستان

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]
لینک کوتاه : https://scoda.org/?p=25125
  • 1421 بازدید
  • دیدگاه‌ها برای نخستین همایش خشونت علیه زنان در کردستان برگزار شد بسته هستند

برچسب ها

ثبت دیدگاه

در انتظار بررسی : 0

دیدگاهها بسته است.

تماس باما