• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - رمضان - 1445
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
19

گزارش مراسم استقلال کانون وکلای دادگستری مازندران

  • کد خبر : 25227
  • ۱۹ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۳:۱۷

مراسم شصت و دومین سالروز استقلال کانون وکلای دادگستری ایران  با حضور هیئت مدیره، اعضای کانون وکلای دادگستری مازندران و سایر مهمانان گرامی از جمله آقای دکتر خدابخشی مدیر کل محترم رسیدگی به شکایات و امورحقوقی ریاست جمهوری اسلامی ایران در سالن اجتماعات استاد دکتر امیرناصر کاتوزیان کانون برگزار شد. در آغاز مراسم سیدعلی باقری […]

مراسم شصت و دومین سالروز استقلال کانون وکلای دادگستری ایران  با حضور هیئت مدیره، اعضای کانون وکلای دادگستری مازندران و سایر مهمانان گرامی از جمله آقای دکتر خدابخشی مدیر کل محترم رسیدگی به شکایات و امورحقوقی ریاست جمهوری اسلامی ایران در سالن اجتماعات استاد دکتر امیرناصر کاتوزیان کانون برگزار شد.

در آغاز مراسم سیدعلی باقری تبار نائب رئیس کانون  ضمن خیرمقدم به اختصار مطالبی بمناسبت روز وکیل بیان نمودند و سپس آقای محمدهادی صفاری رئیس کانون در ارتباط با استقلال کانون وکلا و لایحه جامع وکالت به سخنرانی پرداختند. ایشان  ضمن شرح مختصر از تصویب لایحه استقلال کانون وکلای دادگستری در شصت و دوسال قبل به اهمیت ضرورت استقلال وکیل در جامعه اشاره و ملت ایران را خواهان و شایسته ی برخورداری از وکیل مستقل دانستند . وی با تأکید بر اینکه وکیل مستقل بازوی توانمند قاضی مستقل می باشد و برای اجرای صحیح قانون و رسیدن به عدالت نباید جامعه را از داشتن چنین وکلایی محروم ساخت، افزود؛ اگر وکیل دغدغه ابطال پروانه وکالتش توسط محاکم را داشته باشد، هیچگاه دادرسی منصفانه ای نخواهیم داشت . ایشان شرط تحقق دادرسی منصفانه را وجود وکیل مستقلی دانست که بدون توجه به اینکه طرف دعوی کیست و نوع اتهام و دعوی چیست به دفاع برخیزد و اطمینان داشته باشد یک سازمان مستقل و مقتدر قانونی به نام کانون وکلای دادگستری حامی وی خواهد بود و از حیثیت و اعتبار شغل وی دفاع خواهد نمود .

رئیس کانون در ادامه با بیان خواست جامعه وکالت اظهار داشت: وکلا خواهان تصویب قانونی هستند که تضمین کننده امنیت شغلی آنان و حق دفاع باشد و شأن و منزلت این شغل شریف حفظ شود . در ادامه با اشاره به تلاشهای مجدانه صورت گرفته توسط نمایندگان کانونهای وکلای دادگستری ایران و اقدامات مؤثر اسکودا در مذاکره با نمایندگان مجلس شورای اسلامی و قوه قضائیه  عنوان نمود؛ ما معتقدیم نمایندگان مجلس وکیل ملت ایران هستند و بالطبع وکیل جامعه وکلای دادگستری هم می باشند و وظیفه ی قانونی آنان ایجاب می نماید که از حق قانونی و مشروع وکلای دادگستری ایران که ابعاد جهانی نیز دارد دفاع نمایند به ویژه آنکه اکنون که سیاست های کلی نظام کاستن از حجم بار از دوش دولت و توسعه بخش خصوصی است امیدوارم که با اهتمام نمایندگان مجلس شورای اسلامی قانونی از تصویب مجلس بگذرد که استقلال وکلا و اعتبار جهانی این نهاد خود گردان که هیچ بار مالی به دولت تحمیل نمی کند محفوظ بماند.

سپس  با تأکید و تکرار نصحیت شادروان دکتر امیر ناصر کاتوزیان بر لزوم اتفاق و اتحاد میان وکلا ، همبستگی و اتحاد وکلا را در حفظ استقلال کانون های وکلا  امری ضروری دانستند و ابراز امیدواری کردند که وکلای دادگستری ایران هرساله شاهد و ناظر برگزاری جشن استقلال کانون وکلا باشند.

 در ادامه آقای باقری تبار نائب رئیس کانون وکلا با قرائت اشعاری به مقتضای مجلس  پیام آقای کشاورز ریاست محترم اتحادیه سراسری کانون های وکلای دادگستری ایران (اسکودا) خطاب به رئیس کانون وکلای دادگستری مازندران را که به مناسبت استقلال کانون وکلا واصل شده بود به شرح زیر به سمع حضار رساندند:

باسمه تعالی

ریاست محترم کانون وکلای دادگستری مازندران، دوست عزیز و دیرین جناب آقای صفاری

چقدر احساس غبن و تأسف می کنم که نتوانستم در سالروز استقلال کانون وکلا در خدمت حضرتعالی و دوستان  عزیز و بزرگوار هیأت مدیره کانونتان باشم . علیرغم اشتیاق فراوان ، مصوبه شورای اجرایی اسکودا در مورد اینکه جشن استقلال بطور همزمان در همه کانون ها برگزار شود مانع از حضور بنده در مازندران و عرض ارادت و تبریک خدمت همه اعضای کانون بزرگ و مقتدر مازندران شده است . از میزان ارادت بنده به خود و دوستانی که در هیئت مدیره حضور دارند و احساس ویژه ای که نسبت به کانون مازندران و همه ی اعضای سخت کوش و مبارز آن دارم نیک آگاهید و می دانید که هنگام حضور در آن کانون احساسی جز در خانه ی خود و در میان نزدیکان خود بودن ندارم . کانونی که همچون بسیاری از کانونهای دیگر عملاً‌ با دست خالی مستقل شد اما با همت و مدیریت بزرگوارانی چون حضرتعالی و همکاری و همگامی و همراهی اعضای متعصب و مقاومش توانست خیلی زود جای ویژه خود را در میان کانون ها پیدا کند. برگزاری همایشهای اسکودا در مازندران همواره یاد آور رویدادهای مثبت و خنثی شدن برخی حرکات در راستای محو اتحادیه بوده است . مهمان نوازی و نظم و ترتیب و قانون مندی کانون مازندران همواره کارآموزان بسیاری را از دیگر کانون ها به این کانون فرا می خواند و این دلیل عنایت خداوند به اعضای کانون شما است اما این ویژگی که بملازمه با نرمش و سعه صدرهمراه است هرگز مانع از آن نبوده که کانون مازندران در بزنگاه هایی که در طول حیات اتحادیه پیش آمد به دور از هرگونه نرمش و مجامله در صف اول پاسداران استقلال ، حرمت و کرامت کانون ها سینه سپر نکند. تبریک مرا به مناسبت سالگرد استقلال کانون وکلا و شادباش زود هنگام نوروز را بپذیرید و به همه اعضای محترم کانونتان تقدیم فرمائید . با امید آنکه سالروز استقلال را در حالیکه این استقلال باقی مانده و تعمیق و توسعه یافته باشد جشن بگیریم و در نبود بنده هم یادی از این خدمتگذار کنید .

با درود و احترام

هفتم اسفند ماه ۱۳۹۳

بهمن کشاورز

سخنران دوم این مراسم دکتر کارن روحانی سرپرست کمیسیون کارآموزی و اختبار کانون وکلای دادگستری مازندران بود که به تجلی موضوع استقلال وکیل در اسناد بین المللی پرداخت . وی با بیان اینکه در اسناد بین المللی حق بردادرسی منصفانه یکی از اصول مسلم دادرسی است افزود ؛ در عرصه بین الملل  اصول، تجلی امور مسلم حقوقی است یعنی هیچ تردیدی در آن وجود ندارد و به نوعی ریشه در فطرت و آفرینش بشری دارد. هرچیزی که اصولاً بتواند بصورت محرز و مسلم در تفکر حقوق دانان بروز کند مثل اصل برائت، اصل حیات، اصل دارا بودن مسکن، از اصول مسلم و غیر قابل تردیداست و امروز اصل حق بردادرسی منصفانه از چنین اصولی است و دارا بودن وکیل دادگستری مستقل از ابزار حق بر دادرسی منصفانه است. مطلَع این بحث در اعلامیه جهانی حقوق بشر که در سال ۱۹۴۸ است که اعلامیه جهانی حقوق بشر همانگونه که از نامش پیداست یک اعلامیه است، اما به لحاظ تصویب اکثریت کشورهای حاضر در مجمع عمومی سازمان ملل متحد و بعد تأکید آن در اسناد متعدد بین المللی از جمله میثاقین حقوق مدنی – سیاسی و حقوق اقتصادی – اجتماعی ۱۹۶۶ و در کلیه اسناد بین المللی که به نوعی به دادرسی منصفانه ارتباط داشت ، امروز اعلامیه جهانی حقوق بشر را به عنوان یک اعلامیه نمی دانند و اصول و مقررات مندرج در آن را برای همه کشور ها الزام آور تلقی می کنند . در این اعلامیه در ماده ۱۱ به صراحت به حق دارا بودن وکیل در پرونده ها اشاره و تأکید شده است و بعد در میثاق بین المللی حقوق مدنی سیاسی ۱۹۶۶ که ما هم به آن پیوسته ایم در ماده ۳ مجدداً این امر تکرار شد.

وی در ادامه با اشاره به سایر اسناد بین المللی بیان داشت موضوع حق بر دادرسی منصفانه و دارابودن وکیل دادگستری مستقل در هنگامی که اساسنامه رم برای تأسیس دیوان کیفری بین المللی تدوین می شد نیز مورد پیش بینی قرار گرفت و در ماده ۱۴ اساسنامه به صراحت به دارا بودن این حق برای متداعیین و خصوصا ً‌متهم تأکید می شود. تأکید این امر در اسناد متعدد بین المللی نشان می دهد که به لحاظ اینکه در پرونده های کیفری اگر موضوع  بین المللی باشد، یک طرف جامعه بین المللی قراردارد و یک طرف متهمی که به هر حال در موضع ضعف قراردارد، دارابودن یک وکیل مستقل می تواند او را یاری بدهد و می تواند این اطمینان را به جامعه بین المللی بدهد که حداقل حقوق او در اجرای دادرسی منصفانه تحقق پیدا کرده است. دلیلی ندارد که اگر یک متهم وکیل مستقل داشته باشد حتماً به مجازات منجر نشده یا پرونده به محکومیت وی منتج نشود. اما این تضمین وجود دارد که در مسیر دادرسی او از تمام حقوقی که یک فرد به عنوان یک بشر می تواند دارا باشد برخوردار است. دکتر روحانی در پایان با اشاره به فعالیت اتحادیه بین المللی کانون های وکلا ، اتحادیه بین المللی کانون های وکلا  یا IBA   را یک NGO  و اولین سازمانی دانست که به استقلال کانون وکلا تأکید می کند و عنوان داشت هرچند تصمیمات اتحادیه الزام آور نبوده و توصیه کننده می باشد، اما نقش بسیار زیادی را در تدوین و تحقق استقلال کانون های وکلا در کشورها ایفا می کند .

در ادامه این مراسم با پخش کلیپی از مرحوم شادروان دکتر امیرناصرکاتوزیان و قرائت پیام ریاست محترم جمهوری وقت (مقام معظم رهبری مدظله العالی) خطاب به مرحوم کاتوزیان در زمان انتشار کتاب حقوق مدنی، یاد و خاطره استاد فقید گرامی داشته شد .

در این پیام آمده است :

بسم الله الرحمن الرحیم

جناب آقای دکتر ناصر کاتوزیان

تلاش موفق شما در فراهم آوردن و تألیف کتاب حقوق مدنی که اجابت تکلیف الهی همه عالمان و روشنفکران و نویسندگان جامعه انقلابی ما هست بر شما و بر مردم ما مبارک باد . در جامعه ای که آئین آن اسلام و آهنگ عمومی آن انقلاب و رهبر آن فقیه، حکیم و عارفی چون حضرت امام خمینی مدظله العالی، شایسته است که تلاش فرهنگی در جایگاه بلند خویش قرار گیرد و به آن ارج و بهای لازم داده شود. من به نام ملت ایران از شما به خاطر سهمی که در این واجب بزرگ پذیرفته اید قدردانی می کنم .

سید علی خامنه ای – رئیس جمهوری اسلامی ایران

سخنران پایانی مراسم دکتر علی محمد نوری اصفهانی بودند . ایشان با اشاره به نمونه هایی از عصیان گری ها و عدالت طلبی ها در ادوار مختلف تاریخ، نمونه بارز حق طلبی را روایت مشهور حضرت علی(علیه السلام) دانستند که با شنیدن کشیدن خلخال از پای زن غیرمسلمان فرمودند، اگر مرد مسلمان از این موضوع بمیرد رواست .

دکتر نوری با بیان اینکه دفاع از مظلوم قدمتی تاریخی دارد و حتی در ایران باستان هم اشخاصی با نام دادبو وجود داشتند که از طرفین دعوی در دادگاه دفاع می کردند عنوان داشت بدون تردید جامعه وکالت با تاریخ پیوند خورده و همه جوامع در همه دورانها نشان داده اند که وکیل را پذیرفته اند و همین خواست جوامع نیز بیانگر آنست که جامعه وکلا مفید و مؤثر هستند و اگر اینگونه نبود باید از صفحه روزگار محو می شدیم . وی با اشاره به کمک وکیل به موکل و دستگاه قضائی بیان داشت بدون تردید وکیل کار می کند تا درآمد داشته باشد اما اینکه بگوئیم وکیل فقط و فقط به فکر درآمد خود است اشتباه است و انصافاً ‌اینگونه نیست و وکیل با غصه موکل غصه دار شده و با خوشحالی او خوشحال می شود. ایشان در ادامه با تأکید بر نقاط مثبت جامعه وکلا و با درنظر گرفتن زحمات ارزشمند وکیل افزودند، بی تردید ما هم یک مجموعه ی بدون عیب نیستیم. ما باید از همین وضعیت موجود استفاده کنیم و کارمان را خوب انجام داده و از وضعیت موجود به نفع خودمان استفاده کنیم.آقای دکتر نوری اصفهانی با بیان این مطلب که وضعیت موجود نتیجه زحمات هیأت های مدیره کانون ها و همه ی وکلا در ادوار گذشته بوده افزود؛ من نمی خواهم بگویم الزاماً کسانی هستند که می خواهند استقلال کانونها را از بین ببرند اما بدون تردید اشخاصی می خواهند وضع موجود را تغییر بدهند و در صدد آن هم نیستم که قضاوت کرده و بگویم این خوب است یا بد، بلکه سوال این است که چرا می خواهند وضع موجود را تغییر بدهند؟ به نظر می آید که یکسری عوامل در خودمان نهفته است، یعنی یکسری اشکالات در مجموعه ما هست که اگر اینها را برطرف کنیم که بر طرف کردن آنها در دست ما است، خیلی به ما کمک می کند تا حداقل وضع موجود خودمان را حفظ کنیم . وی با اشاره به برخی مسائل و مشکلات موجود در جامعه وکالت با اشاره به تأکید استاد کاتوزیان بر اتحاد وکلا ابراز داشت؛ یکی از اشکالات اختلاف سلیقه ها است که باعث می شود ما از وظیفه اصلی خودمان دور شویم .

ایشان در پایان با بیان اینکه پتانسیل ها و ظرفیتهای بسیاری در جامعه وکلا وجود دارد که می توان از آن استفاده کرد با اشاره به نقاط مثبت موجود، جامعه وکلا را کمکی در احیای حق دانستند و ابراز امیدواری کردند تا با تلاش و اتحاد، استقلال وکلا محفوظ بماند .

این مراسم با پذیرایی میهمانان به پایان رسید .

گالری عکس مراسم سالروز استقلال

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]
لینک کوتاه : https://scoda.org/?p=25227
  • 1398 بازدید
  • دیدگاه‌ها برای گزارش مراسم استقلال کانون وکلای دادگستری مازندران بسته هستند

برچسب ها

ثبت دیدگاه

در انتظار بررسی : 0

دیدگاهها بسته است.

تماس باما