• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 12 - شوال - 1445
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
21

مشروح گزارش نشست مشترک مسئولین اتحادیه و کانون های وکلا با خانم شهیندخت مولاوردی دستیار ویژه رییس جمهور در حقوق شهروندی

  • کد خبر : 25701
  • ۰۵ دی ۱۳۹۶ - ۰:۴۵

پس از نشست مسئولین اسکودا و کانونهای وکلای دادگستری سراسر کشور با سرکار خانم جنیدی، سرکار خانم شهیندخت مولاوردی دستیار ویژه رئیس جمهور در حقوق شهروندی میزبان جلسه شدند جناب. دکتر بشیریه از ایشان تشکر کرده و یادآور شدند همانگونه که مستحضرید در طول یک هفته گذشته با سه تن از اعضای هیات دولت جلسه […]

پس از نشست مسئولین اسکودا و کانونهای وکلای دادگستری سراسر کشور با سرکار خانم جنیدی، سرکار خانم شهیندخت مولاوردی دستیار ویژه رئیس جمهور در حقوق شهروندی میزبان جلسه شدند جناب. دکتر بشیریه از ایشان تشکر کرده و یادآور شدند همانگونه که مستحضرید در طول یک هفته گذشته با سه تن از اعضای هیات دولت جلسه برگزار کردیم که در نوع خود کم نظیر و حتی بی نظیر است. ایشان اضافه کرد این روز تقارن دارد با سالگرد رونمایی از منشور حقوق شهروندی زمانی که این متن نهایی می شد برای اجرای آن مکانیزم های مختلفی پیشنهاد شد مثل معاونت ، وزارت و دستیاری ویژه که دستیاری ویژه به عنوان بالاترین امکان و جایگاه تعریف شد که یکی از اهالی حقوق برای این مهم و این سمت انتخاب شدند. خانم مولاوردی ضمن سلام و خیر مقدم به مهمانان عزیز از اتحادیه کانون های وکلای دادگستری و کانون های وکلای کشور تقارن این جلسه با رونمایی از منشور حقوق شهروندی را به فال نیک گرفت و ابراز امیدواری کرد حوزه دستیاری ویژه رئیس جمهور از ظرفیت های ویژه این نهاد وکالت که بزرگترین نهاد مدنی است استفاده کند. در منشور وعده داده شده رئیس جمهور سالانه باید گزارش دهد که دیروز این جلسه تشکیل شد و رئیس جمهور د رخصوص اجرای منشور گزارش داد.

در ادامه دکتر بشیریه ضمن خیر مقدم به مشاور محترم سخنگوی مجلس جناب وکیل باقری و مشاور محترم معاونت حقوقی رئیس جمهور جناب دکتر شهبازی نیا از جناب کشاورز ریاست اسکودا تقاضا کرد تا سخنان خود را آغاز کند.

جناب کشاورز از اینکه سرکار خانم دکتر ملاوردی پذیرفتند که چنین جلسه ای با چنین موضوع مهمی تشکیل شود تشکر کرد.

ایشان اضافه کرد در مورد حقوق شهروندی از زمانی که این مسئله مطرح شد تا به حال بحث های مکرری صورت گرفته که آیا این منشور ضمانت اجرا دارد یا نه ؟ آغاز قضیه محدود بود و اکنون فهرست گسترده ای است

این منشور با قانون اساسی و قوانین عادی تطبیق دارد که ظاهرا بسیاری بر اساس قوانین ضمانت اجرا دارند امید است که ریاست محترم جمهوری مثل آنچه که از ابتدا بوده به این امر ادامه دهد. رئیس اتحادیه کانون های وکلای دادگستری ایران اضافه نمود از سال ۱۳۶۴ به بعد که قانون اختیارات ریاست جمهوری تصویب شده و هنوز هم لازم الاجراست رئیس جمهور وظیفه دارد تذکراتی را به نهاد ها و سازمان های مختلف بدهد متاسفانه خیلی از این اختیارات استفاده نشده است امیدواریم ناظر باشیم که جناب آقای روحانی با توجه به اینکه وکیل عدلیه هستند هرجا حقوق شهروندی مغفول ماند تذکرات لازم را بدهند.

جناب وکیل عامری رئیس وکلای دادگستری خراسان اضافه نمود در استان خراسان به ویژه شهر مشهد شرایط خاصی حاکم است که گویا این شهر جزء ایران نیست مثلاً تا شعاع ۵۰ کیلومتری اجرای کنسرت ممنوع است شهروندان در مراجعه با دادگستری با محدودیت هایی مواجه هستند مثلا به صورت تلفنی بخشنامه می شود که فلان دادخواست پذیرفته نشود. نپذیرفتن این دعاوی نقض آشکار حقوق شهروندی است

سرکار خانم نزاری رئیس کانون وکلای دادگستری خوزستان عنوان کرد من از استانی می آیم که مظلوم واقع شده است یکی از مواد مهم منشور محیط زیست و توسعه پایدار است یعنی داشتن هوای پاک و آب سالم که ما از آن محرومیم. پدیده ریزگردها هم مسئله ای است که نمی دانیم با آن چه کنیم.

جناب مسگرانی نائب رئیس کانون وکلای خراسان اعلام کرد بهتر است قبل از حقوق شهروندی از نقض حقوق شهروندی صحبت کنیم اکثریت ما متاسفانه حقوق فردی را به حقوق جمعی ترجیح می دهیم تا زمانی که کار فرهنگی مستمر انجام ندهیم و از مدارس این امر را نهادینه نکنیم شعاری بیش نخواهد بود.

جناب وکیل کریمی رئیس محترم کانون وکلای دادگستری ایلام عنوان کرد در استان ایلام ظرف ۲۰سال گذشته جمعیت کمتر شده و ایلام تنها استان در کشور است که جمعیت آن کاهش یافته. با این وجود ۲۰ سال پیش در سال ۵ پرونده قتل در این استان مطرح می شد اکنون بیش از ۳۰ پرونده مطرح است.

جناب وکیل حسین علیپور از کانون وکلای دادگستری اذربایجان شرقی وجه مشترک کانون و دولت را در نگاه کلان اجرای حقوق اساسی دانست ایشان اضافه کرد وقتی منشور را میبینیم با عبارت زیبا و فریبنده ای مواجه میشویم مثل استقلال کانون ها، حق دفاع و … وکیل آزاد وکیلی است که از حمایت دولت برخوردار باشد.

جناب وکیل صفری رئیس کانون وکلای آذربایجان غربی عنوان کرد منشور حقوق شهروندی با هدف استیفای حقوق شهروندان تنظیم شده شهروندان از حق زندگی برخوردارند متاسفانه امروزه مردم شهر من و اطراف آن از این حق محروم اند. اگر این روند ادامه پیدا کند مجبور به مهاجرت می شوند در راستای اجرا و آموزش منشور حقوق شهروندی پیشنهاد می شود استانداری ها این بحث را با مشارکت کانون ها انجام دهند.

جناب وکیل مرادی از کانون وکلای دادگستری کردستان بیان نمود ما به چند دلیل اقلیت هستیم و بحث نقض حقوق شهروندی را لمس میکنیم. ۹۰ درصد نقض حقوق شهروندی توسط قوه قضاییه صورت می گیرد با این وجود کمیته ای در دادگستری است که متولی حقوق شهروندی است. متاسفانه در این منشور جایگاهی برای کانونها دیده نشده است پیشنهاد میشود تلفنی برای اعلام موارد نقض حقوق شهروندی پیش بینی شود و همچنین کارگاه هایی برای آموزش حقوق شهروندی با مشارکت کانون ها برگزار شود.

در ادامه جناب وکیل باقری مشاور سخنگوی مجلس شورای اسلامی بیان نمود قانون احترام به آزادی های مشروع و حقوق شهروندی سال ۱۳۸۳ تصویب شده اما اجرا نمی شود یکی از مراکز نقض حقوق شهروندی خود قوه قضاییه است. ابتدا تلاش شد استقلال کانون ها را نقض کنند حال که نتوانسته اند تلاش می کنند وکیل را بی حیثیت کنند. وکیل باقری اضافه نمود تولید پراید ، پژو و سمند در کشور نقض حقوق شهروندی است تعیین تعرفه های سنگین برای خودروهای خارجی که مردم ناچار به خودروهای نا ایمن داخل رو بیاورند نقض حقوق شهروندی است. پیشنهاد میکنم دولت در این زمینه از خودش شروع کند.

در ادامه جناب وکیل داوری نائب رئیس کانون وکلای قزوین تعرفه های سنگین عوارض خروج از کشور را نقض حقوق شهروندی دانست.

جناب وکیل محقق دولت آبادی عضو هیات مدیره کانون وکلای اصفهان بیان نمود: حقوق شهروندان با تصویب مقرراتی نادیده گرفته می شود استدعا دارم کلیه مقرراتی که ناقض حقوق شهروندی است را پایش کنید.

جناب وکیل یوسفی از کانون وکلای دادگستری بوشهر بیان داشت حق حیات از ما گرفته شده دریا آلوده شده پارازیت ها مردم را بیمار کرده است.

در ادامه جلسه جناب دکتر شهبازی نیا مشاور معاون حقوقی رئیس جمهور عنوان نمود بین مسئولیت شما و مسئولیت وکلا یک پیوند حقیقی برقرار است قبل از شما وکلا مسئولیت این وظیفه را بر عهده داشتند کانون  وکلا ذی نفع حقوق شهروندی است و مسئولیت هم دارد. شما از ناحیه رئیس جمهور مسئولیت دارید و وکلا از طرف تک تک مردم. پتانسیل خوبی در وکلا است که یاور شما باشند در زمینه حقوق شهروندی انتقادی که به منشور حقوق شهروندی وارد است این است که با اینکه قانون اساسی حق دسترسی به وکیل را مستقل از حق دسترسی به دادگاه ها در اصل جداگانه آورده در منشور حقوق شهروندی این حق ذیل دادرسی عادلانه آمده است. لازم بود یک فصل مستقل به این امر اختصاص داده شود اینجانب چند پیشنهاد شدنی دارم که عرض می کنم. یک برگزاری همایش ها که با محوریت وکیل مستقل انجام شود که این موضوع تبدیل شود به مطالبه عمومی. دو در نهاد های ملی از وکلا استفاده شود. سه وکالت معاضدتی و تسخیری خدمات کانون هاست در حفظ حقوق شهروندی که رایگان ارائه می دهند. در استرالیا پارسال یک میلیارد دلار برای خدمات معاضدتی در نظر گرفته شده است در هلند در سال ۲۰۰۵، ۵۶۰ میلیون یورو بودجه خدمات معاضدتی از طریق وکلا بوده است در قانون ما یک حداقلی برای این موضوع در نظر گرفته شده.

در ادامه دکتر کامیار از کانون وکلای دادگستری مرکز بیان نمود یکی از وظایف تعیین شده برای دستیاری ویژه توسعه آگاهی مردم از حقوق اساسی است این منشور بایستی به زبان ساده در سطح وسیعی در اختیار مردم قرار گیرد ما وکلا سربازان حقوق شهروندی هستیم ما باید امنیت شغلی داشته باشیم متاسفانه وکیل با کوچکترین اعتراض به قاضی به راحتی بازداشت می شود تقاضا داریم نظارت از قوه مجریه به دستگاه قضایی تسری پیدا کند. متاسفانه یکی از ناقضین حقوق شهروندی قوه قضاییه است که پشت استقلال دستگاه قضایی قرار می گیرد.

وکیل کامیار اضافه کرد نظارت بر اجرای قانون اساسی باید به جد صورت گیرد کانون وکلا تعهد می کند که از نیروی خود برای امداد و توسعه حقوق شهروندی به شما یاری رساند.

جناب وکیل شهریاری نائب رئیس کانون وکلای دادگستری بوشهر عنوان نمود کلید حقوق شهروندی در آموزش نهفته است آموزش مهارت خاص می خواد ابتدا باید از استاد مجرب آموزش دیده  استفاده شود. حقوق شهروندی تبدیل به یک واژه لوکس شده است

جناب وکیل فیروز جایی از کانون وکلای دادگستری مازندران بیان کرد در  منشور حقوق شهروندی روی سخن با حاکمیت است یعنی باید دید حاکمیت کجا حقوق شهروندی را نقض میکند حقوق شهروندی از مصادیق حوزه حقوق عمومی است. قوه  قضاییه بیشترین لطمات را به حقوق شهروندان می زند و خدشه دار کردن استقلال کانون وکلا یکی از آنهاست سازمان صدا و سیما هم به ما حمله میکند. شما بعد از ریاست جمهوری اولین مقام ناظر بر حقوق شهروندی هستید از شما انتظار می رود توجه ویژه ای به این امر داشته باشید.

جناب وکیل فیروزمند از کانون وکلای دادگستری کرمان بیان نمود وکلا بهترین سفیر حقوق شهروندی هستند وکلا نباید تنها بمانند و دولت اگر پشتیبان ما باشد مردم مطالبه می کنند.

جناب وکیل غلامرضا ریاضی از کانون گلستان بیان نمود در منشور حقوق شهروندی حق برخورداری از دادخواهی عادلانه و حق انتخاب آزادانه وکیل بیان شده است دولت در زمینه برخورداری وکیل چه اقداماتی را انجام داده است.

جناب وکیل توماج از کانون وکلای دادگستری گلستان بیان داشت نسبت به منشور نقدهای جدی هست از جمله اینکه ضمانت اجرایی ندارد. انتظار می رود اقدامات عملی با ضمانت اجرای مناسب انجام گیرد.

در ادامه دکتر پزشکی رئیس کانون وکلای دادگستری زنجان بیان داشت: این منشور چیز جدیدی ندارد و بیشتر تاکیدی است بر اصول قانون اساسی و قوانین عادی با این تفاوت که هیچ ضمانت اجرایی ندارد پس سوالی که پیش می آید این است که کاربرد آن چیست؟ تصور می کنم این است که به صورت مدون و یکپارچه در آمده تا به صورت یک مطالبه عمومی در آید. حال چگونه می توان این کار را کرد؟ من معتقدم که شکل موثر آن استفاده از نهاد های مدنی است به ویژه کانون وکلا که تنها نهاد مدنی است که مبنای قانونی دارد. هزینه این اقدام باید برای کانون ها کم شود.

جناب کرمیانی از کانون وکلای آذربایجان شرقی بیان داشت متاسفانه در کشور ما خانم ها وزیر که نمی شوند سهل است حق حضور در ورزشگاه ها را هم ندارند در خصوص بانوان مشکل اساسی داریم. ایشان اضافه کرد در اجرای حقوق شهروندی اولین بحث مدیا است. باید رسانه های آزاد و صدا و سیما کمک کنند تا گسترش پیدا کند. یک قدم اساسی حضور رئیس کانون هر استان در شورای تأمین آن استان است. ایده آل است که رئیس کانون مرکز یا اسکودا در شورای امنیت ملی حضور داشته باشند و این در اختیار رئیس جمهور است. بزرگترین دستاورد در نظام جمهوری اسلامی اجرای حقوق شهروندی خواهد بود.

جناب دکتر یزدی از کانون وکلای دادگستری مرکز مشاور امور بین الملل ریاست اتحادیه و دبیر کمیسیون امور بین الملل کانون مرکز بیان داشت در بحث عوارض خروج موضوعی مطرح است و آن اینکه در همه این سالها که عوارض خروج گرفته شده فرودگاه امام خمینی هیچ توسعه ای پیدا نکرده است و متاسفانه وضعیت این فرودگاه مایه تاسف و خجالت است. و حالا هم که عوارض خروج از کشور طور عجیبی افزایش پیدا کرده است. بحث دیگر اینکه در کشور های مترقی یکی از مباحث سلامت تیم قضایی حضور خانم ها در آن است امیدوارم در کشور ما نیز الگو برداری شود.

جناب وکیل بیدردی از کانون وکلای دادگستری اردبیل حقوق شهروندی را از حقوق ذاتی انسان ها و غیر قابل تجزیه دانست ایشان اعلام نمود کانون ها آمادگی خود را در جهت آموزش و اجرای حقوق شهروندی اعلام می کنند.

جناب رنجبر نائب رئیس کانون وکلای دادگستری اردبیل حقوق شهروندی را حقوق متقابل حاکمیت و ملت دانست.

جناب شهبازی رئیس کانون وکلای دادگستری مرکزی به مواد ۵۶ و ۵۷ و ۵۸ حقوق شهروندی راجع به دادرسی عادلانه اشاره نمود و اظهار امیدواری کرد که این موارد اجرایی شود.

جناب وکیل شیرازی از کانون وکلای دادگستری مرکزی اشاره نمود حق کرامت انسان ها با بازرسی بدنی وکیل در مجتمع های قضایی از بین می رود همچنین در شهر اراک حق هوای پاک با وجود کارخانجات از بین رفته است.

در ادامه جناب دکتر بشیریه عنوان نمود ملاحظه فرمودید که اعضای کانون ها چه دل پردردی دارند این افراد حقوق خوانده اند. دکتر بشیریه اضافه داشت در باب منشور انتقاداتی بر آن وارد است. گام اول این بود که همه این حقوق در باب یک سند تجمیع شود تا مردم آگاهی داشته باشند این منشور وجه تبلیغی این دولت است و برای این دولت اولویت داشته است ایشان از خانم مولاوردی تشکر کرد که چنین فرصتی را به کانون ها داده اند.

در ادامه سرکار خانم مولاوردی دستیار ویژه رئیس جمهور در حقوق شهروندی ضمن تشکر از حضور و اظهار نظر حاضرین ابراز امیدواری کرد چنین جلساتی ادامه پیدا کند. ایشان بیان نمود ما در این یک سال مرحله ابلاغ  و اعلام منشور حقوق شهروندی را پشت سر گذاشته ایم و باید وارد مرحله اقدام و عمل شویم ممکن است تصور شود که منشورها ضمانت اجرا ندارند اما خود این بیانیه ها در توسعه حقوق و هنجار سازی نقش موثر داشته اند. ایشان خاطرنشان کرد منشور حقوق شهروندی موجب حق جدید نیست همچنین این منشور بسته نیست و می تواند و باید روزآمد شود. ما به نهاد سازی و نهادینه سازی در بحث حقوق شهروندی نیازمندیم. نهاد ملی و مستقل شهروندی و حقوق بشر اگر بتواند طبق استاندارد ها شکل بگیرد عالی است. اگر چند ماده از منشور هم اجرا شود در این دوره دستاور عظیمی است. خانم ملاوردی اشاره نمود ما اگر بهترین قوانین را هم داشته باشیم به واسطه ساختار های معیوب فراحقوقی هر گونه اقدامات حقوقی را تحت تاثیر قرار می دهد. مثل چالش های اقتصادی، چالش فرهنگی، چالش فناوری مانند نگاه سلبی به فضای مجازی.

در پایان سرکار خانم مولاوردی دستیار ویژه رئیس جمهور در حقوق شهروندی ابراز امیدواری کرد که این جلسات ادامه پیدا کند و آمادگی خود را برای جلسات مستمر اعلام نمود همچنین اعلام آمادگی خود را برای امضای یک تفاهم نامه میان کانون های وکلای دادگستری و اتحادیه از یک سو و دستیاری ویژه رئیس جمهور از سوی دیگر اعلام نمود.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]
لینک کوتاه : https://scoda.org/?p=25701
  • 1311 بازدید
  • دیدگاه‌ها برای مشروح گزارش نشست مشترک مسئولین اتحادیه و کانون های وکلا با خانم شهیندخت مولاوردی دستیار ویژه رییس جمهور در حقوق شهروندی بسته هستند

برچسب ها

ثبت دیدگاه

در انتظار بررسی : 0

دیدگاهها بسته است.

تماس باما