• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 12 - شوال - 1445
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
21

استقلال وکلا زمینه انجام درست رسالت های این حرفه را ایجاد می کند

  • کد خبر : 25713
  • ۰۴ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۴

رییس اتحادیه سراسری کانون های وکلای دادگستری ایران (اسکودا) گفت: استقلال کانون وکلا از مهمترین ملزومات وکالت است که زمینه انجام درست رسالت های این حرفه را در جامعه فراهم می آورد. مرتضی شهبازی نیا پنجشنبه شب در شانزدهمین آیین تحلیف کانون وکلای دادگستری استان قزوین افزود: وکالت در سراسر دنیا یکی از شغل های […]

رییس اتحادیه سراسری کانون های وکلای دادگستری ایران (اسکودا) گفت: استقلال کانون وکلا از مهمترین ملزومات وکالت است که زمینه انجام درست رسالت های این حرفه را در جامعه فراهم می آورد.
مرتضی شهبازی نیا پنجشنبه شب در شانزدهمین آیین تحلیف کانون وکلای دادگستری استان قزوین افزود: وکالت در سراسر دنیا یکی از شغل های پر افتخار و موجب احترام مردم و ممتاز از سایر مشاغل به شمار می رود.
وی اضافه کرد: در شرایط فعلی این حرفه با برخی از ناملایمات مواجه است اما باز هم این شغل به دلیل مواردی چون رسالت،درآمد و کسب احترامی که دارد از محبوبترین مشاغل به شمار می رود.
شهبازی نیا با اشاره به تاکید قانون گذار بر استقلال نهاد وکالت،افزود: حکومت قانون در زندگی بشر نقش بی بدیلی داشته و بسیاری از تغییرات مثبت در جامعه در سایه این مهم به وجود آمده است.
وی افزود: ساختار حکومت قانون بر اصل تفکیک قوا،دموکراسی و اراده مردم تشکیل شده و در مجموع حاکمیت کشور را می سازد.
رییس اسکودا ادامه داد: در کنار ساختار رسمی تفکیک قوا، نهاد وکالت نیز به صورت مستقل پیش بینی شده که مردم با دادن نمایندگی به افراد متخصص برای اجرا و تفسیر درست قانون اقدام می کنند.
وی اضافه کرد: فلسفه واقعی کانون وکلا و جایگاه وکالت در این است که این حرفه از ابزارهای مهم مردم برای نظارت بر حکومت قانون و تضمین حقوق شهروندی محسوب می شود.
شهبازی نیا همچنین تاکید کرد: باید حرفه وکالت از مداخله بیرونی مصون باشد و حتی براساس استانداردهای بین المللی از مداخله از طریق قانون گذاری نیز مصون بماند.
وی ادامه داد: باید استاندارد علمی وحرفه ای برای ورود وکلا به این شغل توسط کانون های وکلا تامین شود همان گونه که در کشورهای پیشرفته کانون وکلا سالیانه میزان پذیرش وکیلان را از دانشگاه های توانمند تعیین می کنند.
شهبازی نیا افزود: این نهاد باید خود تعیین کننده مسائل اساسی اش از جمله انتخابات باشد و شخصیت وکیل نباید هم رده و هم شان موکل پنداشته شود.
رییس اسکودا در بخش دیگری از صحبت های خود گفت: وکیل همچنین باید مصون از تعقیب باشد که همه این موارد از جمله مهمترین موارد استقلال وکالت هستند.
وی یادآور شد: وفاداری به موکل، تعهد به درستی و راستی در برابر دادگاه، وفاداری به کشور و تعهد به صنف و حرفه از جمله مهمترین تعهدهای شغل وکالت هستند.
شهبازی نیا به چالش های حرفه وکالت نیز اشاره کرد و گفت: وکالت حرفه ای است که در ذات خود مخاطره دارد چون در هرپرونده از یک طرف پرونده توسط وکیل حمایت می شود و باید در این رابطه با دقت از ایجاد ذهنیت سوء در جامعه جلوگیری کرد.
وی افزود: اخلاق حرفه ای در این شغل بسیار مهم است ولی هنوز منشور اخلاق حرفه ای مورد تایید تمامی کانون های وکلا وجود ندارد.
شهبازی نیا گفت: دشمن حرفه ای وکالت افرادی هستند که نمی خواهند قانون اجرا شود و این یک مخاطره دیگر برای نهاد وکالت است.
در پایان این آیین ۷۰ کارآموز با خواندن سوگندنامه، پروانه وکالت خود را دریافت کردند.

منبع خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا)

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]
لینک کوتاه : https://scoda.org/?p=25713
  • 1544 بازدید
  • دیدگاه‌ها برای استقلال وکلا زمینه انجام درست رسالت های این حرفه را ایجاد می کند بسته هستند

برچسب ها

ثبت دیدگاه

در انتظار بررسی : 0

دیدگاهها بسته است.

تماس باما