• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - رمضان - 1445
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
15

متن تبریک ریاست اتحادیه سراسری کانون های وکلای دادگستری ایران – اسکودا به مناسبت آغاز هفته وکیل

  • کد خبر : 25712
  • ۰۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۷

????????⚖️بسم الله الرحمن الرحیم ⚖️???????? در استمرار نهضت مشروطه خواهی ملت ایران، هفتم اسفند سال ۱۳۳۱ یکی دیگر از ارکان مشروطیت به همت حقوقدانان و وکلای دادگستری و حمایت نخست وزیر مردمی وقت، تحقق یافت. در میان مؤلفه های استقرار مشروطیت یا همان حکومت قانون، حق دسترسی به وکیل مستقل، جایگاهی ویژه دارد. در واقع، […]

????????⚖️بسم الله الرحمن الرحیم ⚖️????????

در استمرار نهضت مشروطه خواهی ملت ایران، هفتم اسفند سال ۱۳۳۱ یکی دیگر از ارکان مشروطیت به همت حقوقدانان و وکلای دادگستری و حمایت نخست وزیر مردمی وقت، تحقق یافت.
در میان مؤلفه های استقرار مشروطیت یا همان حکومت قانون، حق دسترسی به وکیل مستقل، جایگاهی ویژه دارد. در واقع، وکالت مستقل، یگانه ساز و کار مردمی نظارت بر حکومت قانون است و شهروندان تنها با حمایت وکیل متخصص و مستقل، قادر خواهند بود از اجرا و تفسیر درست قانون در مورد خود اطمینان یابند.
سالها پیش در یک نظرسنجی که توسط مؤسسه ای معتبر در گستره جهانی و با جامعه آماری قابل توجهی از متخصصان و شاغلان رشته ها و حرف مختلف، انجام شده بود، اکثریت قاطع پاسخ دهندگان از بین گزینه های مختلف، “استقلال مشاغل حقوقی شامل قضاوت و وکالت” را به عنوان مهم ترین و ضروری ترین نهاد برای حفظ دستاوردها و ارزش های مردم سالاری برگزیدند.
تحقق حقوق بشر و شهروندی چنان به استقلال مشاغل حقوقی از جمله استقلال وکیل، گره خورده است که قوانین اساسی کشورها و اسناد بین المللی حقوق بشر، در کنار حقوق ماهوی نظیر حق بر تمامیت جسمانی، آزادی بیان، حریم خصوصی و…، دو حق شکلی دادخواهی و دسترسی به وکیل مستقل را نیز در زمره حقوق اساسی ملت و حقوق بشر برشمرده اند. بر این اساس، روز استقلال وکیل و کانون وکلا، روز پاسداشت حکومت قانون و تضمین حقوق شهروندی است و بیشتر از آن که صبغه صنفی داشته باشد، روزی تاریخی در مسیر استقرار مشروطیت و مردم‌سالاری به شمار می آید. لذا شایسته است که هفته نخست اسفند ماه به عنوان هفته وکیل و به ویژه فرخنده روز هفتم اسفند را علاوه بر وکلای ارجمند و پرتلاش که مدافعان و مروجان حکومت قانون هستند، به عموم ملت بزرگ ایران نیز تبریک بگوئیم؛ با این امید که از سال آتی با موافقت اعضای محترم شورای عالی انقلاب فرهنگی، این روز بزرگ در تقویم رسمی جمهوری اسلامی ایران درج شود.
لازم به ذکر است که کانون‌های وکلای دادگستری با تعظیم شعائر مذهبی، مراسم نکوداشت این روز فرخنده را به بعد از ایام فاطمیه موکول نموده اند.

“آغاز هفته وکیل مدافع مبارک”

????مرتضی شهبازی نیا
(رئیس اتحادیه سراسری کانون های وکلای دادگستری ایران)

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]
لینک کوتاه : https://scoda.org/?p=25712
  • 1761 بازدید
  • دیدگاه‌ها برای متن تبریک ریاست اتحادیه سراسری کانون های وکلای دادگستری ایران – اسکودا به مناسبت آغاز هفته وکیل بسته هستند

برچسب ها

ثبت دیدگاه

در انتظار بررسی : 0

دیدگاهها بسته است.

تماس باما